HSL:n palveluista – tai niiden puutteesta

Kuulin sattumalta lähibussissa, että 7.6.2021 alkaen lähilinjojen reitit ja aikataulut tulevat muuttumaan. Moni iäkkäämpi henkilö haluaisi paperisen aikataulun, jossa myös reittiselvitys.

Kävi ilmi, että Itäkeskuksestakin on HSL:n palvelupiste lakkautettu ja lähin palvelupiste on Helsingin rautatieasemalla. Sitten ajattelin, että varmaankin HSL jakaa aikataulujaan näin ollen lähemmäs asiakkaita, esimerkiksi kirjastoihin. Tämän varmistaakseni soitin palvelukeskukseen, josta sain kuulla, ettei aikatauluja enää paineta paperille ollenkaan, vaan ihmiset voivat joko hakea heiltä tulosteen haluamastaan aikataulusta euron hintaan. Virkailija arveli myös, että mahdollisesti kirjastosta voisi saada tällaisen tulosteen, hinta mahdollisesti olisi edullisempi.   

Nyt on pakko sanoa, että onpa huonosti johdettu tämä HSL. Hinnat sen kun nousevat ja palvelut heikkenevät! Mielestäni kaupunki teki aikanaan kardinaalimunauksen suunnittelemalla tällaisen kontrolloimattoman rahastuksen liikennevälineisiin (metro etenkin). En oikein usko, että tällaista löytyy mistään muualta Euroopasta, että vähän niin kuin itse päätät, maksatko matkastasi vai et. Juuri kuulin Puotilan metroasemalla, kun vanha rouva oli maksamassa kertamaksua automaatilla, niin hänen ohitseen kulki mieshenkilö, joka huikkasi: ”Älkää turhaan rouva maksako, ei siellä nyt tarkastajatkaan liiku korona-aikaan.”

Rita Larjovaara