Apottiin siirtyminen ja koronatilanne hidastavat terveysaseman toimintoja

Aino Rubini aloitti Vuosaaren terveysaseman ylilääkärinä huhtikuussa 2021. Kuva: Aino Rubinin kotialbumi

Aino Rubini aloitti Vuosaaren terveysaseman ylilääkärinä huhtikuussa 2021. Kuva: Aino Rubinin kotialbumi

Vuosaaren terveysaseman ylilääkäri Aino Rubini, 5.5.2021 (n:o 17/2021) ilmestyneen Vuosaari-lehden haastattelussa kerroit terveysaseman lääkärivajeesta, onko siihen tullut helpotusta? Onko Vuosaari jo saanut oman kokoaikaisen lääkärikouluttajansa, josta mainitsit tuossa haastattelussa?

– Lääkäritilanne on menossa hitaasti parempaan suuntaan. Positiivisia signaaleja tilanteen paranemisesta on esimerkiksi se, että olemme jo ensi kesälle rekrytoineet kuusi lääketieteen kandidaattia kesälääkäreiksi ja mahdollisesti ehdimme vielä rekrytoida lisää. Tänä kesänä meillä oli heitä neljä kappaletta. Olemme lisäksi saamassa syksyllä Helsingin kaupungin sisältä ainakin kaksi kehittäjälääkäriä lainaan puoleksi vuodeksi. Kehittäjälääkärit tekevät potilastyötä, mutta osa työajasta käytetään Vuosaaren terveysaseman toiminnan kehittämiseen.

Olemme saaneet nyt ”puolikkaan” oman kouluttajalääkärin. Haimme lääkärikouluttajaa kesällä ja tehtävään valittiin meillä jo osa-aikaisesti toiselta terveysasemalta lainassa ollut kouluttajalääkäri. Hän jatkaa meillä osa-aikaisena kouluttajalääkärin tehtävissä, sillä hän tulee myös toimimaan lääkärinä Vuosaaressa idän diabeteskeskuksessa, jonne tulemme syksyn aikana keskittämään tyypin 1 diabeetikkojen hoidon. Lisäksi haemme lisävahvistusta hänelle kouluttajalääkärin tehtäviin avaamalla uuden kouluttajalääkärihaun.

Miten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä Apottiin siirtyminen on sujunut? Ilmeisesti ainakin Maisa-portaalin sekä takaisinsoittopalvelun kanssa on ollut viime aikoina paljon ongelmia koko Helsingissä?

– Apottiin siirtymisestä opimme edelleen uutta, ja osa nousseista ongelmista on saatu ratkaistua. Mutta on myös paljon käytännön ongelmia, joiden vuoksi monet toiminnat eivät toimi vielä toivotusti. Kyse ei ole niinkään virheistä, vaan kaikki Apotin ratkaisut eivät ole optimaalisia meidän työntekijöidemme työnteon kannalta. Ylipäätänsä työ on myös edelleen Apotin vuoksi paljon hitaampaa kuin aikaisemmin.

Vuosaari onnistui saamaan takaisinsoiton hallintaan kesän aikana, mutta toiminta on vielä haavoittuvaista – nyt elokuussa noin 150 puhelun viikoittaisten soittomäärien nousu keikautti tasapainoa, kun samaan aikaan vielä jouduimme luovuttamaan työntekijöitä takaisin epidemiologiseen yksikköön koronatartuntojen määrän noustua. Maisa-viestejä saamme myös runsaasti. Suosittelemme kiireellisissä asioissa olemaan yhteydessä terveysasemalle aamupäivän aikaan puhelimitse. Maisa-viestit soveltuvat vain kiireettömiin asioihin.

Miten korona vaikuttaa terveysaseman toimintoihin tällä hetkellä?

– Koronatilanteen pahentuessa nyt heinä–elokuussa olemme tosiaan joutuneet luovuttamaan työntekijöitämme takaisin epidemiologiseen yksikköön. Alkukesästä olimme ehtineet saada heitä jo takaisin. Vuosaaren terveysaseman lääkärit osallistuvat kaupungin muiden lääkäreiden tavoin myös koronaensisoittoihin ja nimenomaan lääkärille kuuluvien tartuntatauti-ilmoitusten tekoon, toki resurssitilanteemme on huomioitu ja osuutemme on pienempi idässä kuin muualla. Paljon kyselyjä tulee terveysasemalle myös koronatodistuksista, koronanäytteenotoista ja rokotuksista, vaikka näihin olisi omat yhteydenottokanavat muualla. Kyllä korona vie erittäin paljon perusterveydenhuollon resursseja. Mieluummin hoitaisimme muita perustehtäviämme, josta tämä kaikki on pois.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Vuosaaren terveysasema sijaitsee pilvenpiirtäjä Cirruksen vieressä. Kuva: Antti Honkanen

Vuosaaren terveysasema sijaitsee pilvenpiirtäjä Cirruksen vieressä. Kuva: Antti Honkanen

Kaupunki aikoo sulkea koronaterveysasemansa syksyn aikana, miten tämä vaikuttaa Vuosaareen?

– Helsingin kaupungin infektiopotilaat (mukaan lukien koronapositiiviset potilaat) palaavat omille terveysasemilleen syksyn aikana. Nämä potilaat on nyt puolentoista vuoden ajan hoidettu keskitetysti Malmin ja Laakson korona-asemilla. Henkilöstömäärämme ei lisäänny ihan samassa suhteessa potilasmäärien kanssa. Tämä on kyllä aikamoinen haaste Vuosaaren terveysasemalle. Parhaillaan mietimme tila- sekä toiminnallisia ratkaisuja, sillä täysin entiseen malliin ei ole paluuta. Ennen korona-aikaa infektio- ja muut potilaat hoidettiin samoissa tiloissa ja erottelua ei juurikaan tehty. 

Mitä muita uudistuksia tai mainittavia asioita Vuosaaren terveysasemalla tapahtuu nyt loppuvuodesta 2021?

– Terveysasemamme on valittu terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen Hyvä vastaanotto -valmennukseen. Valmennus alkaa lokakuussa, jolloin pääsemme pureutumaan hoidon saatavuuden parantamiseen yhdessä Suomen parhaiden asiantuntijoiden sekä eri puolilta Suomea tulevien terveysasemien kanssa. Tätä odotan itse todella kovasti. Idän alueen diabeteskeskuksesta mainitsinkin jo aiemmin. Lisäksi tarkoituksena on saada Vuosaareen keskitetyn ehkäisyvastaanoton idän toimipiste käyntiin jo syksyn aikana. Sisäistä kehittämistä ja koulutusta teemme koko syksyn ajan. Vuosaaressa palvelut siis lisääntyvät ja parantuvat syksyn aikana.

Olet kesäkuusta alkaen ollut helsinkiläinen, miten kotiutuminen on sujunut? Mikä on ollut suurin muutos verrattuna edelliseen kotikaupunkiisi Kuopioon?

– Kotiutuminen on sujunut erinomaisesti. Olemme tutustuneet uuden kodin lähialueella oleviin uimarantoihin ja leikkipuistoihin tässä kesän aikana. Lasten koulut ovat alkaneet ihan mallikkaasti.

Ainakin etäisyydet tuntuvat pieniltä täällä verrattuna Kuopioon, kun vaikkapa 20 minuutin matkan sisällä on jo niin paljon kaikkea. Ylipäätään esimerkiksi kaupungin tarjoamia liikuntapaikkoja, leikkipuistoja ja uimarantoja on runsaasti, joten julkista tarjontaa on hyvin ja palvelujen taso on korkea.

Vuosaaren terveysaseman (Kahvikuja 3, puh. +358 9 310 60850) verkkosivut. Terveysasema on avoinna arkisin kello 8–16. Tietoa koronavirustilanteesta, -rokotuksista ja -testauksista: www.hel.fi/helsinki/korona-fi/

Haastattelu: Antti Honkanen