Opetusministeri tutustui Vuoniityn peruskouluun

Ministeri Anna-Maja Henriksson suuntasi ensimmäisen kouluvierailunsa opetusministerinä Vuoniityn peruskoulun Koukkusaarentien toimipisteeseen. Kuvassa ministeri Henriksson pinkissä takissaan koulun henkilökunnan kanssa. Kuva: Petri Luiskari

Ministeri Anna-Maja Henriksson suuntasi ensimmäisen kouluvierailunsa opetusministerinä Vuoniityn peruskoulun Koukkusaarentien toimipisteeseen. Kuvassa ministeri Henriksson pinkissä takissaan koulun henkilökunnan kanssa. Kuva: Petri Luiskari

Opetusministeri Anna-Maja Henriksson kävi torstaina 24.8. tutustumassa Vuoniityn peruskouluun. Se oli hänen ensimmäinen vierailunsa kouluihin opetusministerinä. Erityisesti hän halusi vierailullaan tutustua kouluun ja haastatella sen oppilaita ja henkilökuntaa.

Ministeri kirjoitti vierailustaan Facebook-sivuilleen näin:

”Olen tänään tehnyt ensimmäisen kouluvierailuni opetusministerinä. Vierailin Vuoniityn peruskoulussa Vuosaaressa, Helsingissä. Mielenkiintoisen vierailun aikana sain tutustua mm. 5–6.-luokkalaisten mediatuntiin ja ruotsin kielen tuntiin. Koulussa 29 prosenttia oppilaista puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea. Heillä on joustavat järjestelmät, joiden avulla oppilaat pääsevät tarvittaessa siirtymään S2-opetukseen tai siitä pois. Vuoniityn peruskoulu on suunnannäyttäjä sille, miltä koulu voi näyttää nykypäivänä Suomessa. Oppilaat olivat tyytyväisiä kouluunsa ja heidän mielestään oli tärkeää, että saatavilla on sekä oppikirjoja että digitaalisia oppimateriaaleja. Oli myös hienoa tavata keittiöhenkilökuntaa ja nähdä heidän omistautumisensa hyvälle kouluruoalle.

Idag har jag gjort mitt första skolbesök som undervisningsminister. Mycket intressant att besöka Vuoniityn peruskoulu i Nordsjö i Helsingfors där jag bl.a. fick gästa en medialektion och en svensklektion. I skolan talar 29 procent något annat än finska som modersmål. De har flexibla system så att eleverna lätt kan flytta sig till och från S2-undervisningen. Skolan är en verklig vägvisare för hur en skola i dagens Finland kan se ut. Eleverna var mycket nöjda med sin skola och konstaterade att det är viktigt att ha tillgång till både läroböcker och digitalt läromaterial. Jätteroligt att också träffa kökspersonalen och se deras engagemang för god skolmat.”