Vuosaari-Seura, Vuosaari-Säätiö ja Vuosaari-toimikunta ovat jättäneet 17.11. HSL:lle kannanoton, jossa todetaan seuraavaa:
”Vartiokylänlahden ylittävä Vuosaaren metrosilta peruskorjataan ja metroliikenne Vuosaareen keskeytyy pitkäksi aikaa kokonaan. Itse korjaushankkeen arvioidaan kestävän vuoden, mutta metron liikennöintikatko alkaa toukokuussa 2025 ja kestää Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n mukaan noin viisi kuukautta. Samanaikaisesti tullaan toteuttamaan Vuosaaren sataman maantietunnelin peruskorjaus, jonka takia tunneli on suljettuna alkuvuodesta 2025 kevääseen 2026.
Metron korvaavan julkisen liikenteen asiallinen hoitaminen Vuosaaressa korvaavalla bussiliikenteellä aiheuttaa suuria haasteita Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle HSL:lle, joka on kaupunginhallitukselle hankkeesta jättämässään lausunnossa arvioinut vaikeuksia palvelutason ylläpitämisessä todennäköisesti olevan tulossa. Ennakoitavissa olevat ongelmat johtuvat HSL:n lausunnon mukaan pääosin kalusto-, kuljettaja- ja muiden resurssien huonosta saatavuudesta.
Vuosaari-Seura, Vuosaari-Säätiö ja Vuosaari-toimikunta näkevät tulevan tilanteen hyvin ikävänä vuosaarelaisille, mutta korostavat hyvällä liikennesuunnittelulla ja vaadittavan korvaavan joukkoliikenteen riittävällä resursoinnilla olevan mahdollista vähentää syntyviä ongelmia, ja välttää viime kesänä Mellunmäessä ja Kontulassa huomattavasti lyhyempien metroliikenteen katkojen aikana koettu joukkoliikenteen palvelutason liiallinen heikkeneminen.
Koska vaadittavan korvaavan bussiliikenteen tarve on poikkeuksellisen pitkä, eli lähes puoli vuotta, tulee poikkeusliikenteen suunnittelun ja toteutuksen olla erityisen huolellista ja laadukasta. Itse asiassa kaupunginosassa palataan ensi vuonna monella tapaa ajassa neljännesvuosisadan taakse, eli Itäkeskukseen suuntautuvan liityntäliikenteen aikaan ennen metroliikenteen käynnistymistä Vuosaareen vuonna 1998.
Julkisuudessa olleiden alustavien suunnitelmien mukaan HSL:n tarkoitus on järjestää korvaava bussiliikenne uudella linjalla 99V Vuosaaren metroasemalta Rastilan metroaseman kautta Itäkeskukseen. Lisäksi runkolinjalle 560 on tarkoitus varata lisäkalustoa ja tihentää linjan 98 vuoroväliä.
Hyvä ratkaisu tarpeettomien eri bussilinjojen välillä tapahtuvien vaihtojen ja niihin liittyvien ikävien odottelujen minimoimiseksi olisi selvittää nykyisten bussilinjojen päätepysäkkien väliaikaista siirtämistä, jolloin yksi hankala ja aikaa vievä bussinvaihto jäisi kokonaan pois. Runkolinja 560:n päätepysäkin muuttaminen Rastilasta Itäkeskukseen metroliikenteen liikennöintikatkon ajaksi auttaisi huomattavasti Kallahdessa ja Meri-Rastilassa asuvia vuosaarelaisia. Samoin linjojen 96 ja 90 päätepysäkkien väliaikainen siirto Vuosaaren metroasemalta Itäkeskukseen helpottaisi Keski-Vuosaaressa ja Aurinkolahdessa asuvien matkantekoa. HSL:n lausunnon mukaan yhden metrojunan matkustajakapasiteetti on noin kymmenkertainen yhteen telibussiin verrattuna. Nykyisten linjojen 560, 96 ja 90 päätepysäkkien siirto pienentäisi merkittävästi uuteen metroa korvaavan poikkeuslinjaan 99V kohdistuvaa kuljetuskapasiteetille liiallista matkustajapainetta sekä tästä johtuvia odotettavissa olevia kohtuuttomia ongelmia koko Vuosaaren joukkoliikenneyhteyksien palvelutasolle.
Allekirjoittaneet vuosaarelaisyhteisöt painottavat, että lähes puoli vuotta kestävän metroliikenteen katkoksen korvaavia ratkaisuja ei tule suunnitella ainoastaan reaktiona hetkelliseen poikkeustilanteeseen, vaan verrattain pitkäaikaisena muutoksena, jonka oheisvaikutukset lähes 40 000 vuosaarelaisen elämään tulevat joka tapauksessa olemaan merkittäviä.”
Helsingissä 17.11.2024
Vuosaari-Seura
Helena Forss
varapuheenjohtaja
Vuosaari-Säätiö
Heikki Hurtta
puheenjohtaja
Vuosaari-toimikunta
Eero Hildén
puheenjohtaja