Ensi kesänä Vuosaaresta Itäkeskukseen suuntautuvasta liikenneyhteydestä on tulossa haasteellisempi kuin koskaan. Sekä Vuosaaren metrosillan että Vuosaaren tietunnelin remontit osuvat päällekkäin.
Nykyisin metroja lähtee ruuhka-aikaan Vuosaaresta kuuden minuutin välein, neljän vaunua per juna. Vaunut ovat usein täynnä jo lähtiessä. Yhden vaunun istumapaikat vastaavat yhtä bussia, joten metron korvaajaksi tarvittaisiin neljä bussia kuuden minuutin välein – yhteensä siis 20 bussia puolessa tunnissa yhteen suuntaan.
Vuosaari-lehden numerossa 37/2024 (13.11.) kerrottiin, että busseja on suunniteltu lähteväksi 2,5 minuutin välein, mutta tarkkaa lukumäärää ei ole kerrottu. Jos vuoroväli tarkoittaa vain yhtä bussia, jää tämä määrä vajaaksi, vain kahdeksan bussia puolessa tunnissa. Vuosaareen valmistuvat tornitalot ja kasvava asukasmäärä lisäävät myös kuljetuskapasiteettitarvetta.
On hyvä, että tilapäinen bussiyhteys suunnataan Puotilan metroaseman sijaan Itäkeskukseen asti. Tämä saattaa nopeuttaa reittiä, mikäli bussiyhteys kulkee Eastonin takaa, Gotlanninkatua pitkin Itäkeskuksen metroasemalle. Sekä Itäväylän risteys että Rusthollarintien / Kauppakartanonkadun risteykset ovat jo nyt pahasti tukossa ruuhka-aikaan. Mikäli Vuosaaren sataman rekkajonot tukkivat Vuosaaren pohjoisen kulkuväylän, paine lisääntyy entisestään Itäkeskuksen risteyksissä, joihin on jo vuosikymmenten ajan toivottu toimivaa ratkaisua. Investoinnit ovat silti jääneet tekemättä. Miksi Itäväylän pahimman solmukohdan avaaminen ei ole noussut hankelistojen kärkeen vuosikymmenien odotuksesta huolimatta?
Kaupunkipyörät helpottavat liikennepainetta, mutta niiden tasaamista eri asemien välillä tulisi tehostaa, jotta pyöriä olisi saatavilla aina niitä tarvitseville. Ensi kesän tilannetta voisi helpottaa, jos bussilinjat Vuosaaren eri osista (muun muassa 96) ajaisivat suoraan Itäkeskukseen. Columbuksen seudun ruuhka voisi vähentyä. Vesibussit Kauppatorille tai kaupunkikajakit voisivat puolestaan tarjota raikkaan liikennevaihtoehdon.
Marja Kärki, vuosaarelainen