Metroa korvaava bussiliikenne on huonosti toteutettu

99V-linjaa liikennöidään pienemmillä busseilla kuin linjaa 560. Aamun ruuhkalähdöillä pohjoisesta saapuva 560 on yleensä täynnä metroasemalle saapuessaan, eivätkä kaikki nivelbussin matkustajat mahdu yhteen telibussiin. Tällöin 99V on täynnä jo lähtiessään ja kyytiin mahtuminen Rastilan metroaseman pysäkiltä on sattumanvaraista.

Merikorttitien pysäkiltä pohjoiseen matka-aika keskustaan on nopeampi yhdellä vaihdolla Mellunmäen kautta kuin kahdella vaihdolla 560/99V Itäkeskuksen kautta. Linjan 560 liikennettä ei ole lisätty ja toisinaan aamuruuhkassakin linjalla on nivelbussin sijasta telibussi, kuten viime torstaina: bussi oli käytävää myöten täynnä jo Mustalahdentien pysäkin kohdalla.

Useimmilla varsinainen tarve ei ole päästä Vuosaaren metroasemalta metroon, vaan kotoaan metroon. Tästä syystä 99V ei ole toimiva ratkaisu juuri kenenkään kohdalla, koska kaksi vaihtoa lisää tarpeettomasti matka-aikaa. Erityisesti matkaa hidastaa Kauppakartanonkadun osuus hidastetöyssyineen.

Ongelmaan olisi useampikin ylimääräisen vaihdon poistava fiksu ratkaisu: nykyisten liityntälinjojen 90 ja 96 jatkaminen Itäkeskukseen, 99V rengaslinjana Vuosaari (M)–Rastila (M)–Puotila (M)–Itäväylä–Kallvikintien pysäkit–Vuosaari (M), ja/tai linjan 560 liikenteen lisääminen vähintään Vuosaaren ja Mellunmäen välillä. HSL:n kiinnostus liityntäbussien käyttäjien matkaketjujen toimivuutta kohtaan kuitenkin tuntuu loistavan tälläkin kertaa poissaolollaan.

Teksti ja kuva: Nuutti Hyttinen