Olen itse virittänyt idean Helsinki–Tallinna-tavaraliikennetunnelista vuonna 1995, kun piirsin yksinkertaisen mallin tunnelista ja esitin sen Helsingin sataman tekniselle johtajalle sekä kerroin asiasta hänelle. Sen jälkeen asia on ollut monien lehtien ja ohjelmien aiheina monen eri henkilön toimesta. Siinä ei aluksi mainittu mistään henkilöliikenteestä vuoden 1995 esityksen pohjalta.
Suomen ja Euroopan raideleveydet vaihtelevat, jolloin ns. piggyback-järjestelmä tai telinvaihtoasemat saattaisivat tulla kysymykseen. Samalla tavaraliikennesatamat siirtyisivät pois Vuosaaresta. Rekat ja kontit sekä tavaraliikenne kulkisivat kiskoilla laivaliikenteen sijaan. Samalla ympäristökuormitus vähenisi. Myös robottivetureita saatettaisiin käyttää vaihto- ja järjestelytöissä. Vuosaaren satama-alueet voitaisiin muuttaa kokonaan asumiskäyttöön. Matkustajaliikennettä Helsingistä Tallinnaan voitaisiin hoitaa myös vuoroveneillä.
Terveisin Osmo Sakari Vuori