Espoolaiselle autotoimittaja Teemu Granströmille, 33, Vuosaari on tuttu jo lapsuusvuosilta, kun hän kävi siskonsa kanssa Kallvikinniemen pohjukassa lasten päiväleireillä.
– Nikkaroimme, uimme ja paistoimme lettuja kesäpäivinä, Granström muistelee.
Myöhemmällä iällä hän on palannut Vuosaaren rannoille autotoimittajan työssään.
– Vuosaaren merellisyys on mieleeni. Esimerkiksi Kallvikinniemessä ja Aurinkolahdessa saa meri taustanaan hienoja otoksia auringonnousuissa- ja laskuissa, siksi olen käynyt kuvaamassa Vuosaaren rannoilla monet kerrat, Granström sanoo.
Autotoimittajaksi sattuman kautta
Granströmin tie autotoimittajaksi Alma Medialle on kulkenut osittain sattuman kautta, sillä autot eivät ole olleet hänelle niinkään intohimo. Alalle häntä on ohjannut pienestä pitäen kiinnostus tekniikkaan sekä valokuviin. Reilu viisi vuotta sitten Almalta oltiin yhteydessä Granströmiin, kun mediayritykseen etsittiin autotoimittajaa. Työnantaja oli nähnyt espoolaisen työnäytteitä hänen ystävineen ylläpitämästä autoblogista.
– Nykyään ei tarvitse enää olla autoinsinööri kirjoittaakseen työkseen autoista. Tavaramerkkini ovat olleet kuvat ja visuaalinen puoli, joilla olen pystynyt erottautumaan alalla, joka Suomessa on todella pieni. Onnistuneen ja kauniin kuvan voi ottaa yhtä hyvin vaikkapa hintavasta Bentleystä kuin edullisesta Daciasta, Granström kertoo.
Valokuvaaminen intohimona
Granströmin ottama valokuva valittiin alkuvuodesta 2021 vuoden 2020 auto- ja liikennekuvaksi. Viime vuonna samassa kisassa hänen kuvansa valittiin toiselle ja kolmannelle sijalle. Vaikka valokuvat ovat miehen tavaramerkki, koostuu autotoimittajan työ suurimmilta osin kirjoittamisesta ja osittain myös esimerkiksi videokuvaamisesta. Kahden lapsen isä on tällä hetkellä hoitovapaalla, mutta normaalisti työviikkoon kuuluu juttujen tuottaminen Alman medioihin sekä uusien autojen koeajaminen noin viikko per auto. Työviikot ovat vaihtelevia, eikä komelluksiltakaan ole vältytty.
– Kerran ajoin marraskuisena iltana Hietaniemen hiekkarannalle ottamaan kuvia Volvo V60:stä. Oletin auton olevan neliveto, mutta kuvaamisen jälkeen sain karvaasti huomata, ettei näin ollutkaan. Auto upposi hiekkaan pahemman kerran ja aloin etsiä hinauspalvelun numeroa tyhjällä rannalla. Onneksi bongasin läheiseltä ulkokuntosalilta pari raavasta treenaajaa, jotka ystävällisesti auttoivat auton pois pinteestä, Granström muistelee mokaansa.
Työn lentomatkat puntarissa
Granström kokee työssään tärkeimmäksi sen, että hän pystyy kertomaan kansantajuisesti lukijoille autoista sekä jakamaan vinkkejä, minkälainen ajoneuvo sopisi kullekin.
Ennen koronaa työssä myös lennettiin paljon ulkomaille autovalmistajien uutuusmallien lanseeraustilauksiin. Onpa Granström pyöritellyt useamman satatuhatta maksavan Rolls-Roycen rattia norjalaisen vuoristojärven jäällä BMW:n kutsumana. Nyt 1,5 vuoden tauon jälkeen eri automerkkien lanseeraustilaisuuksia on taas alettu järjestää, mutta Granströmin mielestä ne voitaisiin pääosin korvata kotimaisilla tapahtumilla, kuten korona-aikaan.
– Saattaa kuulostaa hienolta, että pääsee kutsuvieraana suuriin iltajuhliin vaikka Barcelonaan, mutta usein tulee mietittyä, mikä järki on matkustaa koko päivä lentokoneessa ulkomaille vain palatakseen seuraavan päivän lennolla Suomeen. Ei se ole ekologisestikaan kestävää, tällä hetkellä hybridiauton omistava Granström sanoo.
Sähkössä on tulevaisuus
Itse autossaan käytännöllisyyttä ja käyttökustannuksia tärkeimpinä ominaisuuksina pitävä Granström tiedostaa hyvin, että autojen päästöhaitat tulisi saada pienemmiksi.
– Seuraava auto meidän perheessä on täysin sähköllä kulkeva. Polttoaineiden hinnat nousevat koko ajan, sähköautojen hinnat puolestaan putoavat. Lisäksi tulevaisuudessa polttomoottoriautojen arvo saattaa tippua sähköisiä nopeammin. Sähköautoissa polttomoottori ei vie enää tilaa, joten takapenkeillekin jää suuremman akselivälin ansiosta lisää tilaa ja koko perhe mahtuu hyvin kyytiin myös sähköautoissa, Granström miettii.
Haastattelu: Antti Honkanen