Robottibussi 90R kulkee taas Vuosaaressa

Robottibusseja testataan tulevaisuutta silmällä pitäen: Ne vähentävät liikenneruuhkia sekä autojen aiheuttamia päästöjä ja ilmastovaikutuksia. Lisäksi ne tekevät joukkoliikenteestä helpommin saavutettavaa sekä kustannustehokkaampaa.

Robottibusseja testataan tulevaisuutta silmällä pitäen: Ne vähentävät liikenneruuhkia sekä autojen aiheuttamia päästöjä ja ilmastovaikutuksia. Lisäksi ne tekevät joukkoliikenteestä helpommin saavutettavaa sekä kustannustehokkaampaa. Kuva: Eetu Rutanen / Metropolia Ammattikorkeakoulu

Kesällä 2019 kulki Vuosaaressa robottibussi 90R. Nyt robottibussi on tehnyt paluun ja ajaa Vuosaaren keskustassa sekä Aurinkolahdessa sijaitsevaa reittiä. Robottibussin kyytiin voi nousta ilmaiseksi.

– Robottibussi kulkee arkisin kello 8–12 ja 16–20 (välissä on neljän tunnin lataustauko) HSL:n Reittioppaasssa näkyvien kiinteiden aikataulujen mukaan. Lisäksi sen voi lauantaisin ja sunnuntaisin tilata samoille ennalta määritellyn reitin varrella sijaitseville pysäkeille kello 9–12 ja 15–18 välillä (välissä on kolmen tunnin lataustauko). Tämä kokeilu kestää marraskuun loppupuolelle, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykäs liikkuminen -innovaatiokeskittymän projektipäällikkö Eetu Rutanen.

Robottibussi-kokeilun takana on EU:n Horisontti 2020 -puiteohjelman rahoittama Ride2Rail-hanke, jonka virallisina osatoteuttajina ovat Helsingin toteutuksen osalta Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Forum Virium Helsinki. Metropolia ja Forum Virium vastaavat yhteistyössä kokeilun toimeenpanosta, mutta varsinainen operointipalvelu on tilattu suomalaiselta Roboridelta, johon sisältyy virolaisen Auve Tech -yrityksen toimittama bussi, Iseauto. Helsingin kaupunki on osaltaan avustanut reitin järjestelyissä esimerkiksi bussipysäkkien vaatiman katualueen varaamisessa sekä latauspaikan löytymisessä. HSL on  puolestaan avustanut aikatauluihin liittyvissä asioissa sekä lisännyt reitin Reittioppaaseen.

– Bussin kyytiin otetaan maksimissaan kuusi matkustajaa kerrallaan, ja bussissa on aina henkilökuntaa sen liikkuessa. Bussi ajaa pääsääntöisesti aikataulujen mukaan noin 2 kilometrin reittiään, mutta viikonloppuisin sen voi kutsua pysäkeille kutsuohjattuna app.roboride.fi-sivustoa käyttäen, projektipäällikkö Eetu Rutanen sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Vuosaari on hyvä paikka kokeilla robottobussia siksikin, että kokeilualue tarjoaa robottibussille ajatellun aidon käyttötapauksen ensimmäisen tai viimeisen kilometrin liikkumiseen asuinalueelta joukkoliikenteen solmukohtaan, kuten metrolle.

Vuosaari on hyvä paikka kokeilla robottobussia siksikin, että kokeilualue tarjoaa robottibussille ajatellun aidon käyttötapauksen ensimmäisen tai viimeisen kilometrin liikkumiseen asuinalueelta joukkoliikenteen solmukohtaan, kuten metrolle. Kuva: Eetu Rutanen / Metropolia Ammattikorkeakoulu

Bussin osalta ei ole vielä kovin paljoa käytännön kokemusta sen kulkemisesta syys- ja talviolosuhteissa. Joitain haasteita voi siis olla odotettavissa.

– Tässä pilotissa mennään taas yksi askel eteenpäin, eli tuodaan mukaan huonommat syksyn sääolot ja nostetaan hieman nopeutta. Lisäksi kokeilua toteuttamassa on uusia yrityksiä kehittyvältä alalta, vertailee uutta hanketta edelliseen Vuosaaren robottibussikokeiluun Forum Virium Helsingin kehitysjohtaja Pekka Koponen.

Tämän syksyn robottibussi-kokeilun päätarkoituksena on testata automaattista pienbussia keskittyen myös kutsuohjattuun toiminnallisuuteen.

– On havaittu, että kehitystyötä ja kokeiluja täytyy edelleen toteuttaa aidossa käyttöympäristössä, jotta tekniikkaa ja liikkumisen palvelua voidaan kehittää vastaamaan käytännön tarpeita. Tavoitteena tulevaisuudessa on ennen kaikkea pidempää kestävät kokeilut, joissa tekniikkaa sekä palvelumallia kehitetään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti, projektipäällikkö Eetu Rutanen linjaa. 

Eetu Rutasen mukaan Vuosaari ja täällä robottibussin kulkema reitti on todettu hyväksi kokeilualueeksi automaattisille pienbussille kohtalaisen hyvin soveltuvasta liikenneympäristöstä johtuen. Alueen kadut ovat leveitä ja lakisääteinen nopeusrajoitus alueella on verrattain pieni, pääosin 30 km/h, joten nopeusero maksimissaan noin 20 km/h kulkevan robottibussin ja muiden ajoneuvojen välillä ei nouse liian suureksi.

Teksti: Antti Honkanen
Kuvat: Eetu Rutanen / Metropolia Ammattikorkeakoulu