Tunnelin sulkua testattiin – miten liikenne sujui?

Rekkajonot soljuivat Kallvikintiellä ja Niinisaarentiellä lähes katkeamattomina jonoina iltapäivällä 8.10.

Rekkajonot soljuivat Kallvikintiellä ja Niinisaarentiellä lähes katkeamattomina jonoina iltapäivällä 8.10.

Vuosaaren tietunneli suljettiin kokeeksi 6.–9.10.2025, jolloin liikenne ohjattiin kulkemaan varareittiä pitkin Niinisaarentien ja Kallvikintien kautta. Tunneli menee remontin vuoksi kiinni noin vuodeksi 6.1.2026 alkaen. Fintrafficin hankepäällikkö Jukka Värri, kuinka tietunnelin sulku sujui, tuliko jotakin yllätyksiä?

– Viime viikon Vuosaaren tunnelin virallisen varareitin testauksissa liikenne sujui silmämääräisesti arvioituna verrattain hyvin. Autoilijat ottivat tilanteen rauhallisesti ja ajoivat pääosin tilanteen edellyttämällä tavalla heti ensimmäisestä testauspäivästä lähtien. Jonoutumista esiintyi vain ruuhkaisimpina hetkinä, ja silloinkin liikenne eteni ilman merkittäviä viiveitä. Kuljettajien huomio ja yhteistyö näkyivät selvästi: opasteita seurattiin tarkasti, kaistanvaihdot sujuivat jouhevasti ja muutoinkin homma oli hallussa.

Testaushenkilöstöä oli varareitillä paikalla lähes ympärivuorokautisesti. Tarkastelussa olivat etenkin ruuhkahuippujen liikennevirrat, suojatiet ja liittymien toimivuus.

Varareitin toimivuutta arvioitiin maastossa eri mittauspisteillä sekä ajamalla reittiä säännöllisesti läpi muun liikenteen seassa. Lisäksi hyödynnettiin drone-kuvauksia, Fintrafficin liikenteenmittauspisteitä ja -kameroita sekä reittidataa.

Testaukset saatiin päätökseen 9.10. kello 22, joten seuraavaksi lähtee käyntiin itse mittaustulosten purku ja analysointi. Sen jälkeen saadaan ihan lukuina mittausdataa. Silmämääräisesti arvioituna testauspäivien anti on kuitenkin lupaavaa, ja näyttäisi siltä, että syksyllä reitille tehdyt lisäparannukset ovat olleet onnistuneita.

Eräs lehtemme lukija kertoi, että Kehä III:n autojonot olivat olleet Kallvikintieltä Vantaan Ikealle asti, kun Vuosaaren tunneli suljettiin varareitin testauksen ajaksi, mistä tämä johtui?

– En osaa tähän ottaa kantaa, koska en tiedä, onko Vantaan Ikean suunnalla ollut jotain erityistä. Testauksissa esimerkiksi 7.10. kello 16.15 eli iltapäiväruuhkan aikaan matka taittui Kehä III rampilta Vuosaaren sataman ABC:lle reilussa 11 minuutissa ja sieltä takaisin vajaassa kahdeksassa minuutissa. Jonoja tuona aikana luonnollisesti oli, kuten on normaaleinakin päivänä, mutta jonot liikkuivat koko ajan. Myös matka-aikaan sai olla tyytyväinen.

Miten taataan, että talvikeleissä Pohjois-Vuosaaren liikenne ei tukkeudu?

– Talvikaudella Vuosaaren tunnelin virallinen varareitti on nostettu korkeimpaan mahdolliseen hoitoluokkaan. Tämän lisäksi sinne on hankittu erillinen urakoitsija, joka varmistaa tien talvikunnossapitoa vielä jatkuvasti paikan päällä.

Ilmeisesti Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymän viereinen Niinisaarentien bussipysäkki poistetaan käytöstä, ei siis Kallvikintiellä Mustalahdentietä lähin pysäkki, kuten joistain tiedotteista on saattanut virheellisesti tulkita?

– Tiedotteissamme on kerrottu, että Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymän eteläpuolella oleva bussipysäkki poistetaan käytöstä. (Toimituksen lisäys: Käytöstä poistettavan pysäkin pysäkkitunnus HSL:n Reittioppaassa on Neitsytsaarentie H4590.)

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Onko suunniteltu, että tunnelin varareittejä olisikin esimerkiksi kaksi yhden sijaan?

– Tunneleilla on aina omat viralliset varareittinsä, joita käytetään aina, kun tunneli on suljettu esimerkiksi onnettomuuksien tai huolto- ja korjaustöiden aikana. Näin on myös Vuosaaren tunnelilla, ja reittiä on tarkoitus käyttää myös nyt, kun tunnelia ensi vuonna remontoidaan. Virallisen varareitin käytöllä huolehditaan siitä, että liikenne virtaa alueella suunnitellusti ja turvallisesti sekä totuttua reittiä pitkin.

Vuosaaren viralliselle varareitille on kuluvan vuoden aikana tehty myös runsaasti parannuksia, jotka jäävät pääosin voimaan myös tunnelin avautuessa taas liikenteelle remontin jälkeen.

Lisätäänkö Vuosaaressa raskaan ajoneuvoliikenteen valvontaa tunnelin sulun aikana?

– Varareitille on lisätty uusia kameroita, jotka on yhdistetty Fintrafficin tieliikennekeskukseen. Liikennettä siis seurataan ympärivuorokautisesti. Raskaan liikenteen suuntaan on myös erikseen tehty tiedotusta. Tässä satama on ollut isossa roolissa. Rekkaliikenteelle on jaossa monikieliset ohjeet varareitin käyttöön, jonka lisäksi satama-alueelle on tulossa ennen sulkua opastekyltit.

Onko 6.1.2026 ehdoton takaraja tunnelin sulkemiselle, vai voidaanko sulkua viivästyttää, mikäli Vuosaaren liikenteen toimivuuden kanssa varareittiä käyttäen on liian suuria haasteita?

– Jotta tunnelia päästään remontoimaan aikatauluissaan ja sen elinkaarensa päähän tulleet tekniset järjestelmät sekä tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät uusittua ajoissa, on hommiin päästävä. 6.1. on aloitusajankohta, johon tähdätään.

Nyt odotetaan kuitenkin vielä viime viikon testauskierroksen tuloksia ja analyysia, jotta voimme olla varmoja, että varareitin kanssa on kaikki kunnossa ja kokonaisliikenne kulkee. Silmämääräisesti liikenne kyllä viime viikolla kulki, mutta katsotaan vielä, nouseeko datasta jotain erityistä. Aikaahan meillä vielä tunnelisulkuun on, joten tarvittaessa ehditään vielä esimerkiksi jotain hienosäätää, jos siltä vaikuttaa.

Minkälaisia uudistuksia varareitille on tänä vuonna tehty?

– Vuosaaren tunnelin varareitille on tehty tänä vuonna useita uudistuksia, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin tunnelin ollessa ensi vuonna remontissa. Merkittävimmät parannukset ovat olleet lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää on parannettu vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia.

Kesän testaukset osoittivat, että uudistettu kiertotie toimii jo verrattain hyvin. Nyt syksyllä toteutetut lisäparannukset vaikuttaisivat sujuvoittaneen liikennettä entisestään. Muistetaan kuitenkin, että ruuhka-aikoina jonoutumista tulee esiintymään, ja sitä ei voida kokonaan välttää. Otetaan siis matkalle riittävästi aikaa, jos liikkeellä ollaan ruuhka-aikoina.

Haastattelu: Antti Honkanen

Kesän 2025 varareitin testausdataa

• Satamasta Kehä III:lle ajoaika oli ensimmäisen testauspäivän iltapäiväruuhkassa noin 17 minuuttia. Toisena päivänä vastaava matka taittui jo reilussa 10 minuutissa, kun autoilijat tottuivat reitin käyttöön. Normaali ajoaika on noin 8 minuuttia.

• Iltapäiväruuhkan ulkopuolella liikenne sujui lähes normaalisti. Vain satamaan saapuvien laivojen tuoma vilkastuva rekkaliikenne aiheutti ajoittain jonoja.

• Bussireitillä 560 matka-ajat kasvoivat välillä Rastilantien kiertoliittymä–Itäväylän liittymä ruuhka-aikana enimmillään noin kolme minuuttia normaalipäivään verrattuna. Vastaavasti reittiosuudella Mellunmäentien liittymä–Kallvikintien kiertoliittymä matka-aika piteni reilun minuutin.