Millainen on ollut Vuosaaren K-Citymarketin ensimmäinen vuosi?

Vuosaaren K-Citymarketin kauppias Sasu Haminan vuosi on ollut positiivisen kiireinen.

Vuosaaren K-Citymarketin kauppias Sasu Haminan vuosi on ollut positiivisen kiireinen.

K-Citymarket Helsinki – Columbuksen ensimmäinen vuosi alkaa olla takana. Millainen vuosi on ollut, kauppias Sasu Hamina?

– Vuokin oman Cittarin vuosi on ollut todella kiireinen. Yllätykseksemme olemmekin saaneet enemmän uusia asiakkaita kuin olimme odottaneet, joten aikaa on mennyt todella paljon tuotteiden saatavuuden takaamiseen ja myymälän siisteyden ylläpitämiseen. Vaikka tässä on ollut paljon uuden opettelua Mammuttimarkkinoiden ja Megaetujen tuotteiden riittävyyden sekä uusien tuotemenekkien kanssa, niin asiakaspalaute on ollut todella positiivista.

Minkälaisia muutoksia ja remontteja myymälässä on ollut ja on ehkä tulossa?

– Elintarvikepuolta lähdettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakastoiveiden ja vuosaarelaisten ostokäyttäytymisen mukaan. Myymälä oli uudistettu viimeksi vuosituhannen alussa vastaamaan sen ajan tarpeita ja valikoimaa. Myöskin teknisistä syistä ja myymälän kapeasta muodosta johtuen pohjaa ei voitu toteuttaa perinteisen hypermarketin tapaiseksi. Remontti olikin todella mittava ja myymäläpohjaan tehdyt muutokset isoja. Tästä syystä odotimme täyden vuoden, että näkisimme, miten asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu ketjumuutoksen jälkeen. Sen jälkeen näkisimme, onko tarvetta antaa lisätilaa joillekin tuotteille. Myös remontin edetessä tulleiden teknisten yllätysten takia jouduimme tekemään muutamia kompromisseja, jotka vaikuttivat hevi- ja leipäosastojen tiloihin sekä käytävien leveyksiin. Näihin osastoihin saimmekin tarvittavaa lisätilaa ennen pyhäinpäivää sekä tietysti leveämmät käytävät liikkua.

Muiden osastojen kohdalla seuraamme jatkuvasti tilannetta ja teemme pieniä muutoksia kauppaan koko ajan, mutta suuria muutoksia ei ole tulossa, vaikka asiakasmäärä kasvaakin. Olimmekin jo remontin suunnittelussa ottaneet huomioon voimakkaan tavaramenekin kasvun, eli nykyisiin hyllyihin mahtuu vielä nykyistä enemmän tuotteita.

Minkälaiset ovat kaupan näkymät? Millaisia trendejä on ollut näkyvissä asiakkaiden ostokäyttäytymisessä?

– Taloustilanteesta johtuen useamman asiakkaan ostoskoriin päätyy edullisempia tuotteita. Tästä syystä markkinoiden hintatason seuraaminen on lisääntynyt entisestään, mutta samalla myös vaatimukset kaupan tuotevalikoimista kasvaa, kun ruokaa laitetaan entistä enemmän kotona ja kokeillaan uusia reseptejä ja trendejä.

Myös sosiaalisen median luomat tuote- ja reseptitrendit vaihtuvat hyvin nopeasti, ja niihin kaupoissa pitää reagoida todella nopeasti. Tällaiset trendit voivat nousta hitiksi parissa päivässä, mutta taas tuotteiden kysyntä voi loppua muutamassa viikossa, kun tuotetta on päästy testaamaan. Tällöin usein harvinaisten tuotteiden hinta voi olla hyvinkin korkea tai markkinoilla voi olla laadultaan hyvin heikkolaatuisia kopioita kohtuullisemmalla hinnalla, joka tuottaa usein pettymyksiä. Joten kaupassa tuotteiden oikea-aikainen tilaaminen ja laatuodotukset täyttävien tuotteiden löytäminen aiheuttavat paljon haasteita.