Helsingin satamien kautta kulki vuonna 2022 kaikkiaan 15,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Määrä ylitti kirkkaasti edellisen ennätyksen vuodelta 2018 (14,7 Mt). Koronapandemian lähes kokonaan pysäyttämä matkustajaliikenne alkoi vuoden aikana vähitellen toipua.
– Kauttamme kulki viime vuonna enemmän tavaraa kuin koskaan. Tavaraliikenteen voimakas kasvu jatkui aina elokuun lopulle asti, minkä jälkeen tahti hidastui ja määrissä jäätiin hieman edellisvuotta matalammalle tasolle, kuvaa kulunutta vuotta Ville Haapasaari, Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.
– Epävarmasta toimintaympäristöstä huolimatta liikennevolyymimme kasvoivat yleistä markkinaa vahvemmin, Haapasaari sanoo.
Helsingin Satama -konsernin kokonaistavaraliikenteen määrä oli 15,2 miljoonaa tonnia (+5,6 % vuonna 2021) ja siitä viennin osuus oli 7,7 miljoonaa tonnia vientiä (+0,9 %) ja tuonnin osuus oli 7,3 miljoonaa tonnia (+ 11,7 %).
Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli rekoissa, perävaunuissa ja konteissa kuljetettua rahtia. Vuonna 2022 yksikköliikenteen määrä oli kaikkiaan 12,6 miljoonaa tonnia (+3,8 %). Siitä vientiä oli 6,7 miljoonaa tonnia ja tuontia 5,9 miljoonaa tonnia.
700 000 rekkaa ja perävaunua kuljetti 8,8 miljoonaa tonnia (+5,1 %) tavaraa. Kontteja kulki 492 000 TEU:ta (+5,4 %), tonneissa konttirahdin määrä oli 3,8 miljoonaa.
Laivamatkustus tuplaantui
– Matkustajamäärät kaksinkertaistuivat verrattuna edelliseen koronavuoteen 2021 ja palautuminen jatkuu näillä näkymin myös kuluvana vuonna, Haapasaari kertoo.
– Maaliskuusta lähtien koronatilanne saatiin yleisesti hallintaan ja yhteiskuntaa lähdettiin laajemmin avaamaan. Samalla myös laivamatkustus jälleen vilkastui. Silti, esimerkiksi aasialaiset turistit suurilta osin yhä puuttuvat laivoilta, Haapasaari jatkaa.
Matkustajia 8,1 miljoonaa
Linjaliikenteessä matkustajia kulki yhteensä lähes 8 miljoonaa, mikä oli 112,7 % edellisvuoden määrää enemmän. Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä matkustajia kulki 6,3 miljoonaa, Tukholman reitillä 1,4 miljoonaa ja Helsingin ja Travemünden välillä 152 000.
Kansainvälisen risteilyliikenteen kausi toteutui vaisuna. Kaikkiaan 164 aluskäynnillä Helsinkiin ja pääkaupunkiseutuun pääsi tutustumaan 162 000 matkustajaa.
Aluskäyntejä oli etukäteen varattu huomattavasti enemmän. Varustamot kuitenkin peruivat käyntejään, kun risteilykäynnit Pietariin lopetettiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Liikenne vuonna 2023
Yleisen talousnäkymän heikentymisen, korkean inflaation, energiakriisin ja kuluttajien ostovoiman vähenemisen takia tavaraliikenteen odotetaan vuonna 2023 hieman hidastuvan Helsingin satamissa.
Kansainvälisessä risteilyliikenteessä ei odoteta suurta kasvua. Linjaliikenteen matkustajamäärissä koronapandemiaa edeltäneisiin lukuihin arvioidaan päästävän vasta 2–3 vuoden päästä, vaikka nykyinen kasvusuunta onkin hyvä.