Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.
Potkulautapilotti on osa HSL:n Idealab-hanketta, jossa kokeillaan uudenlaisia liikkumispalveluita HSL-alueen liikenteessä. Toinen Idealab-hanke on Espooseen sijoittuva kutsuliikennekokeilu, joka käynnistyy syksyllä.
– Potkulauta on ketterä väline lyhyiden matkojen tekemiseen. Taittuvan laudan voi ottaa myös joukkoliikennevälineen kyytiin. Haluamme testata Vuosaaressa, miten potkulaudat toimivat joukkoliikennematkan osana ja itsenäisenä kulkutapana, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen sanoo.
– Jotkut ovat ehkä törmänneet maailmalla matkatessaan sähköisiin potkulautoihin, joita näkyy katujen varsilla pitkin ja poikin. Näitä asemattomia palveluita nähdään tänä vuonna myös Helsingissä. Vuosaaressa kokeilemme kuitenkin kaupunkipyöristä tuttua asemallista ratkaisua, jonka etuna on se, että potkulaudat löytyvät aina samoista paikoista, Jääskeläinen kertoo.
Asemat ja saatavilla olevat potkulaudat tuodaan näkyville myös HSL:n Reittioppaaseen.
Täyteen ladatulla sähköpotkulaudalla voi kulkea enintään 15 kilometriä. Laudan maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.
Kokeilu luotaa, onko palvelulle kysyntää
Palvelun ylläpidosta vastaava yritys on Samocat Sharing. Palvelua käytetään Samocatin sovelluksella. Potkulaudan saa asemalta käyttöönsä lukemalla sovelluksella vapaan potkulaudan vierestä löytyvän QR-koodin. Potkulaudan palautus onnistuu ilman sovellusta mille tahansa potkulauta-asemalle. Potkulaudan voi palauttaa myös täydelle asemalle aseman päädyssä olevien lukitusvaijerien avulla. Veloitus tapahtuu maksukortilta, jonka tiedot lisätään sovellukseen rekisteröitymisen yhteydessä.
– Samocat Sharing on toteuttanut vastaavia potkulautapalveluita Moskovassa ja muualla Venäjällä. Syksyllä 2017 teimme pienen pilotin Espoon Otaniemessä. Tarkoituksenamme on laajentua Eurooppaan. Palvelullamme haluamme helpottaa ihmisten ympäristöystävällistä liikkumista, Samocat Sharingin projektipäällikkö Tuomas Korhonen kertoo.
HSL maksaa Samocat Sharingille pilotin toteutuksesta ja markkinoi palvelua. Samocat Sharing vastaa palvelun toteutuksesta, ylläpidosta ja asiakaspalvelusta. Tavoitteena on, että jos palvelulle on kysyntää, se voi jatkaa markkinaehtoisesti ilman HSL:n tukea.
Asukkaat osallisina asemien sijoitussuunnitelmassa
HSL teetti asemien sijoittamissuunnittelun konsultointitoimisto Swecolla.
– Suunnittelun pohjana käytettiin nettikyselyä, jossa saatiin asukkailta yli 3 000 ehdotusta asemapaikkojen sijainneiksi. Sijoittelussa on huomioitu asukaskyselyn tulosten lisäksi Helsingin kaupungin aluesuunnittelijoiden näkemykset, joukkoliikenneverkosto, asuin- ja työpaikat sekä palvelu- ja virkistyskohteet, kertovat Swecon Niklas Aalto-Setälä ja Mikko Raninen.
HSL ja Samocat Sharing tekevät kokeilun aikana käyttäjäkyselyitä ja liikkumisselvityksiä, joita hyödynnetään palvelun jatkon arvioinnissa.