
Nostamista vaikeutti hankala maasto.
Kuten Vuosaari-lehti on vuosina 2024 ja 2025 uutisoinut, Pääkaupunkiseudun Etsintä ry kartoitti kaikuluotaamalla kevään ja kesän 2024 aikana Vuosaaren Mustavuoressa sijaitsevaa vanhaa kaivoslampea. Kuvissa havaittiin, että kaivoksessa on sinne vuosien saatossa kasautuneiden luonnonjätteiden lisäksi myös autoja. Kaikuluotauskuvat viittaisivat kahteen autoon, jotka käytiin keväällä 2025 sukeltamassa Pääkaupunkiseudun Etsintä ry:n toimesta.
Vapaaehtoisten etsintäpartioiden tulee kertoa löydöksistään viranomaisille. Keskusrikospoliisi onkin ollut alusta asti kiinnostunut kaivoksesta löytyneistä ajoneuvoista, siksi poliisin edustajia oli nytkin nostotilanteessa paikalla, eikä esimerkiksi nostettuja autoja saanut kuvata.
– Poliisi oli alun perin kiinnostunut autoista jo silloin, kun mahdollisten autojen löytymisestä heille informoitiin. Se, mihin poliisin kiinnostus voisi liittyä, ei ole meillä tarkemmin tiedossa, kertoi Pääkaupunkiseudun Etsintä ry yhdistyksen puheenjohtaja Jenni Sundell Vuosaari-lehdelle nostojen jälkeen.
Ylös saatiin 2,5 autoa

Noston vedenalaiset valmistelut ja nostoliinojen kiinnitykset tehtiin Pääkaupunkiseudun Etsintä ry:n ja Vapepan sukeltajien toimesta.
Tiistaina 18.11.2025 Helsingin kaupunki nosti ja kuljetti pois autot lammesta. Noston vedenalaiset valmistelut ja nostoliinojen kiinnitykset tehtiin Pääkaupunkiseudun Etsintä ry:n ja Vapepan sukeltajien toimesta.
– Kaivoslammesta nostettiin yhteensä kaksi kokonaista ja yksi puolikas auto. Lammen pohjassa on mahdollisesti vielä yhden auton osia tai puolikas auto. Syvyyttä lammessa on noin 9 metriä, Jenni Sundell sanoi.
Sundellin mukaan tiistain nostoissa aikaraja ja pimeys alkoivat tulla vastaan, joten kaikkea haluttua ei kaivoslammesta saatu ylös.
– Haasteita nostossa oli muun muassa raskaan kaluston saaminen lammen rannalle turvallisesti. Lampi on tarkoitus kaikuluodata vielä kerran, ja mahdollisesti projekti viedään loppuun viimeistään ensi keväänä, Sundell totesi.
Auto ja ruumis kateissa vuodesta 2005

Kaivoslammen syvyys on noin 9 metriä.
Vuosaari-lehden tietojen sekä Ylen uutisoinnin perusteella keskusrikospoliisi on ollut alusta asti kiinnostunut kaivoslampeen viedyistä autoista siksi, että yksi ajoneuvoista saattaa liittyä rikollispiireissä tunnetun Seppo Korhosen katoamiseen vuonna 2005. Korhonen katosi maaliskuussa 2005 noustuaan henkilöauton kyytiin Tuusulassa Hyrylän Shellillä. Tuota vuosimallin 1990 Opel Kadett -henkilöautoa tai Korhosen ruumista ei ole koskaan löydetty. Elokuussa 2024 KRP kertoi, että Korhosen katoamistapausta tutkitaan murhana.
Ylen 20.11.2025 julkaisemassa uutisessa keskusrikospoliisin rikosylikomisario Kimmo Huhta-aho kertoi, että kaikki autot ovat olleet Mustavuoren kaivoslammen pohjassa pitkään. Yhden ajoneuvon osalta Huhta-aho pystyi sanomaan tarkemmin, että auto on päätynyt lampeen 2000-luvun alussa. Nostetuista autoista ei löytynyt ruumista, vaan pelkkää metallia ja muuta materiaa. Keskusrikospoliisi jatkaa Seppo Korhosen katoamistapauksen tutkimista.
Paikalle tulossa luonnonsuojelualue

Vanhan kaivoslammen pohjalle on vuosien saatossa kasaantunut paljon puiden oksia, lehtiä sekä puunrunkoja. Kaivoksessa on havaittu elävän myös kaloja.
Helsingin kaupunki haluaa siistiä lammen, sillä se on aikeissa perustaa Mustavuoren eteläosaan luonnonsuojelualueen, jonka keskiosissa vanha kivilouhos lampineen sijaitsee. Kaivoslammen ympäristö on lisäksi muinaisjäännösaluetta. Mustavuoresta louhittiin kalkkikiveä jo 1700-luvulla esimerkiksi Suomenlinnan rakennustöihin ja myöhemmin 1950- ja 60-luvuilla Lohjan Kalkkitehdas Oy:n toimesta marmoria.
Vanhan kaivoslammen pohjalle on vuosien saatossa kasaantunut paljon puiden oksia, lehtiä sekä puunrunkoja. Kaivoksessa on havaittu elävän myös kaloja. Kaivoslammen vieressä oleva kaivoksen vanha teräskehikolla suojattu hissikuilu on jopa 60 metriä syvä.
Teksti: Antti Honkanen
Kuvat: Pääkaupunkiseudun Etsintä ry

