Reilu Isännöinti avasi ensimmäisen toimistonsa ovet Itä-Helsingissä, Vuosaaren Kahvikorttelissa, 1.11.2021. Yrityksen perustajaosakkaat Jere-Matti Järvinen, Teemu Konttila ja Antti Lyly kertovat, että tie tähän pisteeseen on ollut pitkä ja vaiherikas. Yritys on perustettu vuonna 2019, mutta tarina alkaa jo pari vuotta tätäkin aiemmin. Yrityksen painopistealueessa on tapahtunut muutoksia useampaan otteeseen.
– Ensin olimme kehittämässä digitaalista työkalua isännöintiin. Pian kuitenkin ymmärsimme, että pelkän työkalun rakentaminen ei saa aikaan oikeaa muutosta alalla. Jos haluamme saada aikaan konkreettista muutosta, meidän on rakennettava se muutos itse – alusta lähtien, Konttila kertoo.
Yrityksen kaikki perustajat ovat vaikuttaneet taloyhtiöiden hallituksissa ja ihmetelleet samoja asioita, kuten isännöitsijöiden asiakaspalvelutaitoja ja alan digitalisaation hidasta kehitystä. Eniten harmaita hiuksia aiheuttivat kuitenkin isännöintitoimistojen toimintatavat, jotka vaikuttivat paikoin järjenvastaisilta ja tuntuivat edesauttavan eniten isännöintitoimistojen laskutusasteen kasvua sen sijaan, että oltaisiin keskitytty taloyhtiöiden etujen valvomiseen.
– Isännöitsijän täytyy aina ennen kaikkea edustaa taloyhtiön etua. Jos tämä ei toteudu, on lähtökohtaisesti jotain pielessä ja loppulaskun yleensä maksaa aina taloyhtiö, Lyly summaa.
– Emme halua asettaa isännöitsijöitämme siihen kyseenalaiseen rooliin, jossa he samaan aikaan ovat sekä myyjänä että ostajana samassa transaktiossa. Siksi me emme tuota itse mitään erillispalveluja, kuten huoltoa tai edes teknistä isännöintiä, vaan kilpailutamme ja valitsemme asiakkaidemme kanssa parhaat palveluntarjoajat ja urakoiden toteuttajat aina tapauskohtaisesti, Lyly kiteyttää.
– Tämä on myös parasta isännöitsijöidemme työssä onnistumisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta, Järvinen jatkaa.
Yhtenä erottuvana työtapana on myös Reilu Isännöinnin tapa työskennellä tiimeissä. Reilu Isännöinti tarjoaa asiakkailleen aina isännöintitiimin. Tiimissä on vastuuisännöitsijän lisäksi vähintään yksi toinen isännöitsijä sekä kiinteistösihteeri. Näin useampi isännöitsijä on aina ajan tasalla taloyhtiöiden asioista. Sairastilanteet, työpaikan vaihdot ja muut yllättävät muutokset eivät aiheuta niin paljon ongelmia, kun isännöintitiimin toinen jäsen voi nopeasti ottaa työstä kopin ja palvella asiakasta.
– Me haluamme houkutella myös nuoria alalle. Työllisyysnäkymät ovat hyvät, ja ala on suhdannevaihteluilta hyvin suojassa. Hyvälle isännöitsijälle löytyy alalta aina varma työpaikka, Lyly painottaa.