Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksessa sekä saman katon alla toimivassa perhekeskuksessa vietettiin perjantaina 1.2. avointen ovien päivää. Vuosaarelaiset saivat kuulla, mitä palveluja talo tarjoaa. Opastetuille kierroksille osallistujat saivat nähdä, miten tilat on remontoitu, miten niissä toimitaan ja pääsivätpä kurkistamaan hieman kulissienkin taakse.
Salintäyden yleisön tilaisuuteen toivotti tervetulleeksi Vuosaaren terveyskeskuksen ylilääkäri Virpi Jolkkonen. Apulaispormestari Sanna Vesikansa valotti, miksi Helsinki lähti kehittämään tällaista palvelukeskusmallia noin 5 vuotta sitten.
– Tähtäimessä oli palvelujen parantaminen, varsinkin niille, jotka palveluja eniten tarvitsevat. Hoito, tuki ja apu on saatava sitä tarvitsevalle mahdollisimman nopeasti. Tähtäimessä oli myös päällekkäisen työn välttäminen, Sanna Vesikansa kertoi suunnittelun perusajatuksesta.
Keskukset on jaettu terveys- ja hyvinvointikeskuksiin, jotka sisältävät muun muassa terveys-, sosiaali- ja päihdetyön. Toinen jaos on perhekeskukset, jotka rakentuvat neuvoloiden ympärille. Kolmas jaos on monipuoliset palvelukeskukset, jotka pitävät sisällä ikääntyvien ihmisten palvelut mukaan lukien myös kotiin vietävät palvelut.
– Vuosaaren palveluja olemme halunneet kehittää tiiviissä yhteistyössä asukkaiden kanssa. Olemme kuunnelleet asiakkaiden toiveita, ja talossa on toiminut myös aktiivinen asiakasraati. Ongelmat on otettu esille, niitä on ratkottu ja ratkotaan yhdessä.
– Haasteita Vuosaaressa on riittänyt. Ongelmaa on ollut esimerkiksi vakanssien täyttämisessä eli henkilöstön saannissa sekä takaisinsoiton saamisessa toimivaksi, Sanna Vesikansa kertoi.
– Ikäihmisten palvelukeskuksen saanti kiireellisin hanke
– Vuosaaren osalta voidaan pitää kiireellisimpänä hankkeena monipuolisen palvelukeskuksen eli ikäihmisten palvelukeskuksen saamista tänne. Sote-uudistuskin tuo varmaan vielä omat muutoksensa, apulaispormestari Sanna Vesikansa pohdiskeli.
Monipuolisen palvelukeskuksen tulo Vuosaareen ei niinkään riipu sotesta, vaan pikemminkin kaupungin ja päättäjien päätöksistä ja halusta. Alustavaa paikkaakin sille on jo nykyisen talon vierestä katsottu. Luonnollista olisi, että kaikki palvelut löytyisivät samasta korttelista.
Terveys- ja päihdejohtaja Leena Turpeinen kertoi yleisölle talon toiminnoista.
– Pohdimme toimintamallia, jossa samassa talossa olevat asiantuntijat toimivat joustavasti keskenään asiakkaiden tarpeiden mukaan. Palvelut ja tiimit rakennetaan ihmisten ympärille. Toiminnoissa pitää joustaa, kaikki eivät tarvitse ympärilleen tiimiä, Leena Turpeinen totesi.
Musiikin, puheiden ja kakkukahvien jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus opastetuilla kierroksilla tutustua talon tiloihin ja toimintoihin. Väkeä oli niin paljon, että halukkaat piti jakaa useampaan ryhmään. Remontoidut, selkeät ja raikkaat tilat keräsivät kävijöiden kiitoksia.
Teksti ja kuvat: Eero Honkanen