Tunnetaitoja ja ryhmässä toimimista opetetaan 2.–5.-luokkalaisille lapsille Vuosaaren ja Mellunkylän alueen kouluissa nyt uudella tavalla. Opettajana voi olla vaikka kirjastonhoitaja tai nuorisotyöntekijä.
– Monet lapset tarvitsisivat nykyisin enemmän tunnetaitoja ja ryhmässä toimimisen taitoja. Jos ei osata olla yhdessä toisten kanssa, se lisää heidän riskiään syrjäytyä. Siksi opettajat ovat toivoneet, että tällaisia aiheita opetettaisiin enemmän. Vuosaaressa on Salatut elämäntaidot -hankkeessa kehitetty oppitunteja, joita alueen toimijat toteuttavat yhdessä, kertoo projektipäällikkö ja erityisopettaja Anette Henttinen Vuosaaren seurakunnasta.
Itä-Helsingissä lasten ja nuorten parissa työskentelevät toimijat ovat lähteneet laajasti hankkeeseen mukaan. Viime vuonna Vuosaaressa testattuja tunteja on jo otettu käyttöön Mellunkylän alueen kouluissa, ja tavoitteena on laajentaa niitä koko kaupunkiin. Jokaiselle luokalle tulee 8–10 opetuskertaa, jotka jakautuvat syys- ja kevätlukukausille. Tiimit toteuttavat oppitunteja soveltaen niitä luokka-asteiden ja lasten tarpeiden mukaan.
– Alueella toimivat aikuiset tulevat vuoden aikana lapsille tutuiksi, mikä lisää heidän turvallisuudentunnettaan. Esimerkiksi Puistopolun peruskoulun ”salkkaritiimiin” kuuluvat koulukuraattori Heikki Seppälä, erityiskirjastonhoitaja Emilia Kämäräinen, nuorisotyöntekijä Ilkka Kanerva Vuosaaren seurakunnasta ja itäluotsi Päivi Rautio.
Puistopolun koulussa puhutaan itsetunnosta
Syksyisenä maanantaiaamuna on Puistopolun peruskoulun 5 B -luokan vuoro osallistua Salatut elämäntaidot -tunnille. Vetäjinä ovat tällä kertaa Emilia Kämäräinen ja Ilkka Kanerva, ja aiheena on itsetunto. Hälisevät oppilaat kootaan aluksi piiriin napsautusleikkiin, jossa Emilian lukeman runon joukkoon on syötetty avainsana. Kun se mainitaan, pitää jokaisen puristaa vieruskaverin sormesta ja vapauttaa omansa.
Seuraavaksi oppilaat pääsevät valitsemaan lattialle sirotelluista lapuista luonnesanoja, jotka kuvaavat heitä itseään ryhmän jäseninä. Kiharatukkaisen pojan paperille ilmestyvät sanat rauhallinen, avulias ja kiva. Liimapuikoista taistellaan, mutta muuten tunnelma luokassa on myönteinen.
– Aina ei ole yhtä helppoa, vaan joskus pelkkä oleminenkin voi olla lapsille vaikeaa, tuntia seuraava Anette Henttinen tietää.
Seuraavaksi näytellään ryhmissä valmiiden vuorosanojen avulla. Jokainen on vuorollaan Idols-kisassa mokailua häpeävä nuori. Toiset reagoivat eri tavoin, kuka vahingoniloisesti ja vähätellen, kuka kannustaen, kuka omia mokiaan pahempina pitäen. Roolit kiertävät, joten jokainen saa kokea, miltä tuntuu kertoa omasta häpeästä, kuulla negatiivisia tai kannustavia kommentteja – ja miettiä, mitä itse haluaisi mieluiten kuulla.
Tunnin lopuksi summataan olennaiset.
– Kun tietää, missä on itse hyvä, ei ole tarvetta mollata kaveria, Ilkka Kanerva tiivistää.
Mukana Salatut elämäntaidot -hankkeessa 2019–2020
Vuosaaressa:
• Vuosaaren seurakunnan nuorisotyö
• Helsingin Kaupunki/Nuorisopalvelut/Itäluotsi
• alueen koulukuraattorit ja koulupsykologit
• Vuosaaren kirjasto
• HNNKY/Tyttöjen olohuone
Mellunkylässä:
• Helsingin Mikaelin seurakunnan nuorisotyö
• Leikkipuisto Lampi ja Leikkipuisto Kiikku
• alueen koulukuraattorit
• alueen kouluvalmentajat
• ME-koulu
• Helsingin kaupunki/Nuorisopalvelut/Itäluotsi
• alueen nuorisotalot
• Poikien Talo
Salatut elämäntaidot -oppitunteja pidetään Aurinkolahden, Puistopolun, Vuoniityn, Keinutien, Kontulan, Laakavuoren, Mellunkylän ja Vesalan peruskouluissa.
Teksti ja kuvat: Outi Jaakkola