Valtuustoaloite lämmitettävästä tekonurmikentästä Vuosaaren liikuntapuistoon
Vuosaarelainen kaupunginvaltuutettu Maarit Vierunen (kok.) on tehnyt valtuustoaloitteen lämmitettävän tekonurmikentän saamiseksi Vuosaaren liikuntapuistoon.
Aloitteessa todetaan esimerkiksi: ”Vuosaari on Helsingin suurin kaupunginosa, jonka kasvu tulevaisuudessa vain jatkuu. Kasvun myötä myös lasten ja nuorten määrä alueella lisääntyy. Jalkapallon harrastajia Vuosaaressa on jo nyt useita satoja. Lajin harrastusmahdollisuudet eivät kuitenkaan ole seuranneet perässä harrastajamäärien kanssa.
Merkittävän ongelman lajin harrastajille muodostaa puute kunnollisista talviharjoittelupaikkoista. Vuosaaressa sijaitsee tällä hetkellä vain yksi lämmitettävä tekonurmikenttä Vuosaaren liikuntapuistossa.
Talvella harjoituksia joudutaan siis järjestämään Vuosaaren ulkopuolella sijaitsevissa jalkapallohalleissa. Vuorot halleissa ovat myös kalliita. Jalkapalloilun kustannukset lapsiperheille tulisi pitää mahdollisimman matalina, jotta kustannukset eivät ole se tekijä, jonka vuoksi harrastuksesta täytyy luopua.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki huomioi edellä mainitut näkökohdat ja parantaa jalkapalloilevien lasten ja nuorten mahdollisuuksia tehokkaaseen talviharjoitteluun Vuosaaren alueella tekemällä investoinnin toiseen lämmitettävään tekonurmikenttään Vuosaaren liikuntapuistossa.”
Vierunen jätti talousarvioaloitteen Helsingin kaupunginvaltuustoon kesän alussa, ja sen allekirjoitti kahdeksan muuta valtuutettua.
Aloite metroaseman liukkaudentorjunnasta – sulatusjärjestelmä ollut rikki vuodesta 2015
Vuosaarelaisvaltuutettu Ville Jalovaara (sd.) teki 17.1.2024 valtuustoaloitteen Vuosaaren metroaseman talviliukkauden ehkäisemiseksi. Aloitteessa todettiin muun muassa:
”Vuosaaren vuonna 1998 käyttöön otettu metroasema on kesällä kuuma ja talvella liukas. Aseman suunnittelua ei voi pitää kovinkaan onnistuneena. Talvella lumen tulo sisään yhdistettynä pakkaseen aiheuttaa laiturialueella suuren liukastumisvaaran. Tähän olisi saatava viipymättä korjaus. Metron korjauksiin käytettävissä oleva investointibudjetti on ymmärrettävästi rajallinen, mutta tässä asiassa on kysymys aseman käyttäjien turvallisuudesta. Ehdotan, että tehdään suunnitelma, miten laiturialueen liukkausongelma voidaan poistaa ja tämän jälkeen ryhdytään sen edellyttämiin toimiin.”
Kaupunginhallitus antoi 19.8. vastauksen Jalovaaran alkuvuodesta tekemään aloitteeseen. Siinä todetaan esimerkiksi:
”Vuosaaren metroasema on rakenteeltaan lasikatteinen ja laiturialueen radantakaiset seinät ovat teräsverkkoa. Laiturialueen kivipinnan alla on lumensulatuksen putkisto, joka on vaurioitunut eikä toimi tarkoituksenmukaisella tavalla. Tämän vuoksi laiturialueen liukkaudentorjuntaa on hoidettu tehostetusti todettujen tarpeiden mukaan.
Lumensulatusjärjestelmän korjaamisen suunnittelutyö on käynnissä ja korjaus on alustavasti suunniteltu toteutettavaksi kesällä 2025. Samalla on tarkoitus myös uusia esteettömyysopasteet laiturin reunalla.
Metroaseman laajempi peruskorjaaminen edellyttää kokonaisvaltaista suunnittelua, jossa huomioidaan myös aseman muut korjaustarpeet. Kiinteistön kuntoarviot ja HKL:n metroinfran muut tarpeet huomioiden Vuosaaren aseman laajempi peruskorjaus ajoittunee 2020-luvun loppupuolelle.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy tuottaa HKL:lle alihankintasopimuksen perusteella muun muassa metroasemien huoltoon, kunnossapitoon ja omaisuuden hallintaan liittyviä palveluja. Laiturialueen liukkaudentorjuntaa hoidetaan tehostetusti kunnes sulanapitojärjestelmä on saatu korjattua. HKL:lle ei ole esitetty korvausvaatimuksia Vuosaaren metroasemalla sattuneista liukastumistapaturmista vuosien 2016–2024 aikana.”
Vuosaari-lehden saamien tietojen mukaan Vuosaaren asemalaiturin sulattava lämmitysjärjestelmä on ollut rikki metron laituriovikokeilusta lähtien. Kokeilu päättyi vuonna 2015, eli kovin kiirettä korjauksella ei ole ollut.