
Vuosaaren terveysaseman asiakasraatiin otetaan uusia jäseniä.
Vuosaaren terveysasemalle toimii asiakasraati, koska siellä on tunnistettu asiakkaiden osallistumisen tärkeys palveluiden kehittämisessä ja tiedonkulussa. Vaikka kaupungin poliittinen päätöksenteko vastaakin pääsääntöisesti perusterveydenhuollon organisoinnista ja resursseista, on silläkin merkitystä, miten terveysasema toteuttaa ja kehittää palveluitaan. Sekin merkitsee, miten hyvin siellä tunnetaan oman alueen asukkaiden terveysongelmia ja palvelutarpeita.
Vuoropuhelu terveysaseman johdon ja asiakaskunnan kesken on tärkeää, ja asiakasraati on perustettu vahvistamaan tätä vuoropuhelua. Kuulun itsekin asiakasraatiin. Asiakasraadin tapaamisissa terveysaseman johto kuulee meidän vuosaarelaisten kokemuksia, tarpeita ja kehittämisideoita palveluiden parantamiseksi. Jäsenten terveyshuolia tai henkilökohtaisia valituksen aiheita raadissa ei käsitellä. Raadin jäseninä saamme tietoa terveysaseman palveluista ja miten niihin parhaiten voi päästä. Olemme kuulleet monipuolisesta palvelutarjonnasta mutta myös ongelmista, jotka ovat vaikeuttaneet vuosaarelaisten oikea-aikaista ja riittävää terveyspalveluiden saamista.
Erityisen kiinnostavaa on ollut kuulla palveluiden kehittämisestä, jota potilastyön ohessa terveysasemalla jaksetaan ja halutaan tehdä. Olemme saaneet osallistua muun muassa Maisan kehittämiseen, MedicubeX-itsemittauspisteen testaamiseen ja asiakkaille jaettavien ohjeiden kommentointiin. Asiakasraadin jäseniä oli myös mukana, kun terveysasemalla järjestettiin avoimien ovien tapahtuma.
Tule mukaan asiakasraatiin!
Terveysaseman asiakasraati jatkaa toimintaansa tänäkin vuonna. Raati toivoo uusia jäseniä, varsinkin työikäisiä ja nuoria. Seuraava tapaaminen on Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksessa (Kahvikuja 3) keskiviikkona 12.2.2025 kello 17.30–19.00. Sinne on tervetullut jokainen, joka haluaa olla vaikuttamassa terveysasemamme toimintaan.
Marja Lindholm, asiakasraatilainen