Vuosaaren tietunnelin varareitin parannustyöt jatkuvat aikataulussaan

Kiertoliittymää muun muassa Kallvikintien ja Niinisaarentien risteyksessä levennetään ja siihen tehdään lisäkaista.

Kiertoliittymää muun muassa Kallvikintien ja Niinisaarentien risteyksessä levennetään ja siihen tehdään lisäkaista.

Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin varareitin parannustyöt etenevät suunnitellusti. Talvitauon jälkeen työt jatkuvat viikolla 8, jolloin asennetaan kivikoreja Itäväylän ja Kallvikintien risteysalueelle. Työt ovat osa laajaa hanketta, jossa uusitaan muun muassa Vuosaaren tietunnelin tekniset järjestelmät ja korjataan tunnelirakenteita. Mittavien töiden vuoksi tunneli suljetaan ja sen liikenne ohjataan varareitille noin vuodeksi kesästä 2025 alkaen.

Vuosaaren tietunnelin varareitti kulkee välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Varareittiä parannetaan viidessä eri kohteessa Itäväylän ja Vuosaaren sataman välisellä osuudella. Merkittävimmät parannukset ovat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Näillä toimenpiteillä varaudutaan kasvaviin liikennemääriin ja liikenteen sujuvoittamiseen tunnelin korjauksen aikana. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää parannetaan vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia.

Lokakuussa alkaneet varareitin parannustyöt ovat edenneet suunnitellusti. Itäväylän ja Kallvikintien liittymässä on valmistunut tien yläpuolisten opasteiden asennus ja tien levennys. Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymän ohituskaistaa varten tarvittavat louhinnat on tehty. Itäväylän jalankulku- ja pyöräilyväylän uudelleenlinjattu osuus on otettu käyttöön murskepintaisena. Helmikuun lopussa työt jatkuvat kivikorien asennuksella Itäväylän ja Kallvikintien risteysalueella. Työmaa-alueilla tehdään myös kaivuutöitä.

Muut rakennustyöt jatkuvat keväällä, kun routa on sulanut ja maaperä on riittävän kantavaa.

– Arvioimme pääsevämme jatkamaan tien perustusten ja asfaltointien parissa huhtikuussa, hankkeen projektipäällikkö Markus Metsänoja Fintrafficilta toteaa.

Asfaltointi-, kiveys- ja maisemointityöt valmistuvat kevään 2025 aikana.

Taustatietoa hankkeesta

Kartta hankkeesta.

Kartta hankkeesta.

Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.

Tietunnelin teknisten järjestelmien uusinta -hankkeen aikana tunnelissa toteutetaan laaja tunnelitekniikkaan ja -rakenteiden elinkaarihallintaan liittyvä saneeraustyö, korjataan tunnelirakenteita sekä saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Purku- ja rakennustyöt edellyttävät tunnelin sulkemista, sillä tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa turvallisuusjärjestelmien ollessa poissa käytöstä.

Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus. Varareitin parantamisen toteuttaa Ylöjärven Kiviset Oy.

Hanketta voi seurata netissä: fintraffic.fi/vuosaarentunneli