Vuosaarelaisen valokuvaajan ja taiteiden tutkimuksen opiskelija Karun Verman, 21, töitä on esillä maaliskuussa avautuneessa Amos Rexissä Generation 2023 -näyttelyssä. Ensimmäistä kertaa Verma sai töitään esille galleriaan vuonna 2020, kun Vuotalossa oli Yökuvia Vuosaaresta -projektin näyttely.
Verma käsittelee taiteellisessa työssään ihmisyyden monipuolista käsitettä usein suhteutettuna ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja ympäristöön. Hänen työssään visuaalinen kerronta perustuu laajalti identiteetin käsitteeseen sekä kriittiseen näkökulmaan. Vermalle ominainen kerronnan väline on dokumentaarinen valokuva.
– Amos Rexissä esillä oleva Pelätyt nuoret -teokseni käsittelee tapoja, joilla puhumme ja ajattelemme nuorista. Se korostaa dialogin yksipuolisuutta ja kertoo, millaista on elää jatkuvan negatiivisen huomion kohteena kriittisten katseiden alla, Verma kertoo.
Generation 2023 -näyttelyhaku oli avoinna 15–23-vuotiaille Suomessa toimiville tekijöille, joilta tuli yhteensä 1 004 teosehdotusta. 7-henkinen raati valitsi lopulta näyttelyn 50 taiteilijaa ja työparia. Generation-näyttelyt toistuvat joka kolmas vuosi, ja ne tarjoavat nuorille tekijöille hienon mahdollisuuden tuoda teoksiaan suuren yleisön nähtäville.
– Olen hyvin onnellinen ja kiitollinen saadessani tuoda töitäni esille suuren yleisön eteen Generation 2023 -näyttelyssä. Nuorille taiteilijoille on hyvin tärkeää saada tunnustuksia oman työnsä merkittävyydestä sekä arvosta esimerkiksi näyttelypaikkojen muodossa, Verma tuumii.
Rantareitit suosikkipaikkoja Vuosaaressa
Vuosaaressa lähes koko ikänsä asunut Verma pitää kotikaupunginosaansa kiinnostavana ympäristönä valokuvaajan näkökulmasta.
– Vuosaaren miljöö on hyvin monipuolista sekä vaihtelevaa, ja ihmisiäkin on joka lähtöön. Pääsin syventymään Vuosaaren yöelämään muutama vuosi sitten Yökuvia Vuosaaresta -valokuvaprojektin kautta, Verma sanoo.
Punakiventiellä ala-astetta käynyt nuori valokuvaaja on harrastanut liikuntaa Vuosaaren Urheilutalossa ja tehnyt töitä Vuotalossa. Karun Verma sanoo, että Vuosaareen tiivistyy hänen lapsuutensa ja nuoruutensa keskeiset muistot sekä kasvutarinat.
– Tunnen Vuosaaren kuin omat taskuni. Suosikkipaikkojani täällä ovat lukuisat rantareitit, joita on mukava kiertää lenkkeillen tai muuten vaan ystävien kanssa. Luonto tarjoaa mahdollisuuksia rauhoittumiseen, liikkumiseen sekä keskittymiseen, Verma miettii Vuosaaren vahvuuksia.
Vuotalossa ensimmäinen taidenäyttely
Verman kiinnostus valokuvaamista kohtaan syttyi noin viisi vuotta sitten lukion valokuvauskurssilla, jossa hän oppi kameran käytön teknisiä puolia, pääsi tutustumaan ammattikuvaajan työskentelyyn sekä toteuttamaan ensimmäisiä itsenäisiä kuvausprojektejaan. Vuonna 2020 hän osallistui Suomen valokuvataiteen museon ja Vuotalon järjestämään Yökuvia Vuosaaresta -projektiin, jonka myötä sai ensimmäistä kertaa töitään esille galleriaan.
– Muistan edelleen, kuinka hienoa oli nähdä omia valokuvia vedostettuna Vuotalon seinillä. Kyseinen projekti oli merkittävä osa taiteilijaidentiteettini kehittymisessä, Verma muistelee.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen…
Verman mukaan parasta valokuvaamisessa onkin juuri omien töiden tuominen muiden nähtäville.
– Valmiin työn näkeminen gallerian, museon tai vaikka oman kodin seinällä kiteyttää työskentelyprosessin ja muistuttaa tehdystä työstä. Se on myös mahdollisuus päästää työstä irti ja antaa sen luoda uusia muistoja sekä vaikutelmia katsojille, Verma sanoo.
Dokumentaarinen valokuva tuo kohteen lähelle
Verma kokee pääsevänsä dokumentaarisen valokuvauksen avulla emotionaalisesti lähelle tarkastelemaansa aihetta ja viestimään tunnetiloja valokuvillaan eteenpäin. Lisäksi hän pitää dokumentaarisessa työskentelytavassa myös sen arvaamattomuudesta sekä vaistomaisuudesta.
– Dokumentaarista valokuvaprojektia tehdessään on mahdotonta suunnitella sen kaikkia osa-alueita etukäteen. Prosessi on jatkuvassa kehityksessä aiheeseen syventymisen ja sen parissa työskentelyn rinnalla. Se tuo kuvaamiseen myös tietynlaista vapautta, toteaa Verma, jonka esikuvia valokuvauksen saralla ovat Tyler Mitchell, Adeolu Osibodu ja kotimaasta Stefan Bremer, Ismo Hölttö sekä Elina Brotherus.
Lahjakasta vuosaarelaisvalokuvaajaa kiinnostaisi tulevaisuudessa työskennellä myös kuvajournalismin sekä muoti- ja muotokuvan parissa.
– Näihin valokuvan lajeihin tulen varmasti lähitulevaisuudessa syventymään entisestään. Taiteiden tutkimuksen opintoni Helsingin yliopistossa ovat myös herättäneet kiinnostustani valokuvan teoreettiseen sekä esteettiseen puoleen, Karun Verma kertoo.
Generation 2023 -näyttely on esillä 29.3.–20.8.2023 Amos Rexissä (Mannerheimintie 22–24).
Haastattelu: Antti Honkanen