Vuosaaren terveysasema on läpikäynyt muutaman viime vuoden aikana suuret, mullistavanlaiset muutokset. Sote-uudistus, jonka yhtenä Helsingin pilottikohteista Vuosaari oli, ei sujunut kivuttomasti. Syksyn aikana talossa valmistui puolestaan perustavanlainen remontti, jonka tuloksena talosta kuoriutui monipuolinen Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskus terveysasemapalveluineen.
Palvelujen ja uusien toimintatapojen sisäänajo on vienyt aikansa. Pahimmillaan ongelmat olivat tämänkin lehden palstoilla ykköspuheenaihe.
Palvelujen toimivuuden eteen on kaupungin ja Vuosaaren terveysaseman henkilökunnan taholta tehty hartiavoimien työtä. Kaikilla mittareilla mitattuna työ on tuottanut tulosta ja suunta on oikea, vaikka kipukohtiakin edelleen löytyy.
Vuosaari-toimikunnan ja Vuosaaren terveysaseman järjestämään terveysiltaan keskiviikkona 26.9.2018 Punakiventien koululle oli saapunut ilahduttavasti yli 200 kuulijaa ja kyselijää. Terveysaseman palveluista kertomaan ja yleisön kysymyksiin vastaamaan olivat saapuneet ylilääkäri Virpi Jolkkonen ja osastonhoitaja Minna Tuominen Vuosaaren terveysasemalta sekä johtava ylilääkäri Timo Sinkkonen.
– Perustavoitteena meillä on palvelun saaminen viiveettä, asiakkaan kuulluksi tuleminen ja autetuksi tulemisen tunne, totesi ylilääkäri Virpi Jolkkonen.
Laajennettu aukioloaika
kerää kiitosta
– Saamme paljon asiakaspalautetta, ja ne käydään henkilökunnan kanssa läpi viikoittain. Paljon kiitosta olemme saaneet laajennetusta aukioloajasta, Virpi Jolkkonen kertoi.
Terveysasema on nyt auki arkisin kello 7–20. Iltoihin on keskitetty erityisesti ajanvarausaikoja, mutta kiireellisetkin potilaat hoidetaan.
Takaisinsoittopalvelu
kangertelee yhä
– Takaisinsoittopalvelumme ei valitettavasti toimi vieläkään haluamallamme tavalla. Tavoitteena on, että potilaalle soitetaan takaisin puolessa tunnissa. Nyt emme siihen varsinkaan ruuhka-aikoina pääse. Siksi toivommekin, että asiakkaat käyttäisivät, mikäli mahdollista, sähköistä yhteydenottoa, ylilääkäri Jolkkonen sanoi.
– Viikossa saamme yli 1500 puhelua, joita purkamassa on parhaimmillaan 12–14 hoitajaa. Pahin ruuhkapäivä on maanantai. Puhelinruuhkaa helpottaa, jos meihin otetaan yhteyttä sähköisesti, totesi myös osastonhoitaja Minna Tuominen.
Sähköisesti voi ottaa yhteyttä omaan lääkäriin, yhteyshenkilöön tai hoitajaan osoitteessa asiointi.hel.fi tai hel.fi/vuosaarensote
Uudet ilmoittautumis-
automaatit käytössä
Vuosaaren terveysasemalle voi tietysti edelleen ilmoittautua suoraan paikan päällä. Sitä varten talossa on nyt ilmoittautumisautomaatteja, joihin pitää ilmoittautua sekä etukäteen varatuille vastaanotoille että varaamattomille ajoille. Automaatit ovat helppokäyttöisiä ja niiden käytössä saa apua asiakasneuvojilta sekä henkilökunnalta. Eri kerroksissa on myös selkeitä opastauluja.
Uusia toimintamalleja
Vuosaaren terveysasemalla on otettu käyttöön myös OMAOLO-palvelu, jossa asiakas tekee sähköisesti oman oirearvion. Esimerkiksi virtsatietulehduksissa lääkäri tekee arvion ja reseptin voi saada kätevästi ja nopeasti apteekkiin.
Palaute tärkeää
– Asiakaspalaute on meille tärkeää. Olemme lisänneet näkyvyyttämme mm. paikallisessa Vuosaari-lehdessä, sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, ja aktiivinen, 15–20-jäseninen asukasraati kokoontuu säännöllisesti pohtimaan ja kehittämään palvelujamme.
Palautetta voi antaa sähköisesti tai paikan päällä kirjallisella lomakkeella, Jolkkonen luetteli.
Yleisökysymyksiä
Vuosaaren terveysaseman nykykuulumisten jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus tehdä kysymyksiä. Edellä mainittujen takaisinsoitto-ongelmien lisäksi huolta ja kysymyksiä aiheuttivat mm. influenssarokotusten siirtyminen rokotekeskuksiin, kuten Myllypuroon. Myös lääkäriin pääsyn vaikeutta ja kestoa valiteltiin. Monessa puheenvuorossa ihmeteltiin lääkäreiden suomen kielen taitoa.
– Eikö ulkomaalaistaustaisten lääkäreiden määrä pitäisi suhteuttaa alueen suomenkielisten potilaiden määrään?
– Välillä tulee tunne, ettei lääkäri ymmärrä potilasta eikä potilas lääkäriä, todettiin useassa kommentissa.
Puheenvuoroissa kaivattiin edelleen uuden tiimimallin sijaan vanhaa omalääkärimallia.
Parituntinen ilta vierähti nopeasti. Moneen kysymykseen saatiin vastaus, ja moni kysymys jäi vielä odottamaan vuoroaan.
– Kaikenlainen palaute ja asukkaiden osallistuminen palvelujen kehittämiseen on meille tärkeää, totesi ylilääkäri Virpi Jolkkonen.
Tässä suhteessa tilaisuus oli varsin onnistunut: tieto liikkui molempiin suuntiin, kuten illan tarkoitus oli.
Teksti ja kuvat: Eero Honkanen