Kotkalaiset Maritta ja Risto Pellava saapuivat 29.8.2020 Vuosaaren Kallahteen tarkoituksenaan majoittua Leikosaarentiellä sijaitsevassa asunnossa, jonka he olivat varanneet suurelta kansainväliseltä netin matkanvälityspalvelulta etukäteen. Luottokorttitietoja vastaan heille oli annettu varausvahvistus sekä yksityisen majoittajan yhteystiedot karttoineen.
– Olemme käyttäneet samaa suurta matkanvälittäjää lukuisia kertoja sekä kotimaassa että ulkomailla. Koskaan meillä ei ole ollut mitään ongelmia koskien tuota yritystä, Maritta Pellava kertoo.
Olematon osoite
Tällä kertaa ongelmat alkoivat heti Vuosaaressa, kun selvisi, ettei Leikosaarentie 2 -nimistä osoitetta ole olemassakaan. Majoituspaikan puhelinnumerokaan ei ollut käytössä, eikä numerotiedustelusta löytynyt mitään yhteystietoja majapaikalle. Onneksi Leikosaarentie 4:ssä asuva ohikulkija tuli avuksi osoitteen etsinnässä.
– Vuosaarelainen Sanna kulki kanssamme lähitienoot, kun kyselimme paikallisilta asukkailta osoitteen perään. Tapasimme muutaman vuosaarelaisen, kukaan ei pystynyt auttamaan, mutta heidän välittämisen halunsa, ystävällisyys ja empatia meitä kohtaan olivat aivan uskomatonta, Pellavat toteavat yhteen ääneen.
Yhteensä Pellavia auttoi kadulla peräti kahdeksan vuosaarelaista. Jossain vaiheessa etsijät alkoivat aavistella, että kyseessä saattaisi olla huijaus, eikä majoituspaikkaa olisi ollenkaan olemassa. Paikalle yritettiin soittaa poliisia selvittämään tilannetta, mutta ”asia ei kuulemma kuulunut poliisille.”
Haastavaa yhteydenpitoa
Onnekseen Pellavat löysivät vapaan huoneen Ramsinniemen Hotel Rantapuistosta, jossa he viihtyivät mainiosti. Mieleen jäi silti kaivelemaan, josko Maritan pankkikortilta yritettäisiin veloittaa huijauksen huipentumana rahaa haamumajoituksesta. Matkanvälityspalveluun ei saanut yhteyttä kuin sähköpostilla, jota Maritta Pellava sinne lähettikin asiaa koskien. Sähköposteihin ei vastattu mitään, mutta molempien Pellavien majoitusarvosteluun vastattiin: ”Kiitos vastauksestanne, mutta voitteko hieman muuttaa sitä, emme voi tällaisenaan arviointia julkistaa.”
– Olimme matkanvälityspalveluun lukuisia kertoja yhteydessä sähköpostitse, jotta he selvittäisivät sotkun ja hyvittäisivät korvaavan majoituksemme. Sanoin myös asiakaspalveluun, että heidän tulee varmistaa, ettei luottokortiltani veloiteta senttiäkään. Yritimme myös sanoa viesteissämme, että ottakaa tuo huijausmajoitus pois sivuiltanne, mutta siellä se oli vielä viikkoja tapahtuneen jälkeen, Maritta Pellava kertoo.
Tuhansia euroja Caymansaarille
Tapaus ei edennyt viikkoihin mihinkään, kunnes Pellavien asioidessa maanantaina 21.9. rautakaupan kassalla selvisi, ettei Maritan luottokortilla ollut katetta. Pankkiin soittaessa selvisi, että pankki oli varotoimenpiteenä kuolettanut kortin ja sulkenut tilin, sillä sieltä oli nostettu kolmessa eri erässä yhteensä yli 4 600 euroa. Rahat ovat menneet tunnistetietojen mukaan Caymansaarille rekisteröidylle yritykselle, ja asiasta on tehty rikosilmoitus. Maritta ei ole antanut netissä luottokorttitietojaan millekään muulle taholle kuin haamumajoituksen välittäneelle matkapalvelulle, siksi on hyvin todennäköistä, että rahat on vienyt juuri majoitushuijari.
Kyseinen majoitus katosi matkavälityspalvelun sivuilta viikolla 39/2020. Tämän jutun kirjoittaja löysi majoituksen sivuilta vielä viikolla 38/2020 eli juuri ennen kuin Pellavat huomasivat rahansiirrot ja ilmoittivat niistä matkanvälityspalvelulle. Majoituksen esittelykuvat vaikuttivat aidoilta, ulkokuva oli otettu erään Leikosaarentiellä sijaitsevan kerrostaloasunnon parvekkeelta.
Kiitollisia avusta
– Tämä on ollut inhottava tapaus, varsinkin kun netin matkanjärjestäjä ei suhtautunut vakavasti huoleemme mahdollisesta huijauksesta. Mutta olemme olleet iloisesta yllättyneitä ja kiitollisia varsinkin vuosaarelaisten avuliaisuudesta asian selvittämisessä. Totesimme vaimon kanssa moneen kertaan etsiessämme huijausmajoitusta, että puheet hesalaisten koppavuudesta voidaan heittää romukoppaan! iloitsee Risto Pellava.
Pellavien mukaan tarinalla on parikin opetusta: netin rahahuijauksia saattaa päästä luikertelemaan luotettavienkin tahojen keskuuteen. Mutta vuosaarelaisten auttaminen osoitti myös, että Vuosaaresta löytyy empatiaa ja avuliaisuutta tuntemattomia kohtaan.
Hyvinä uutisina Pellavat kertoivat 30.9. Vuosaari-lehdelle, että luottokorttiyhtiö palautti viedyt rahat Maritta Pellavan tilille.
Teksti: Antti Honkanen
Kuva: Pellavien kotialbumi