Kelan toimipiste poistuu Vuosaaresta

Huhtikuun alusta pääkaupunkiseudun pienimmät palvelupisteet Espoon keskuksessa, Korsossa ja Vuosaaressa korvataan muilla palveluilla. Pääkaupunkiseudun asiakkaat saavat jatkossa henkilökohtaista neuvontaa yhdeksässä palvelupisteessä.

Kelan isoimmat ja vilkkaimmat palvelupisteet löytyvät pääkaupunkiseudulla Itäkeskuksesta, Kampista ja Leppävaarasta. Vuonna 2019 Itäkeskuksen palvelupisteessä asioitiin yli 170 000 kertaa. Toiseksi suurimmassa eli Kampin palvelupisteessä oli samana vuonna noin 109 000 ja Leppävaarassa noin 60 000 asiointia.

– Isoimmat palvelupisteet sijaitsevat hyvien kulkuyhteyksien varrella esimerkiksi kauppakeskuksissa, joissa asiakkaat liikkuvat muutenkin. Kun keskitämme palveluita näihin palvelupisteisiin, saamme henkilöstön voimavarat paremmin käyttöön ja voimme tarjota laadukasta palvelua samoilla periaatteilla jokaisessa pisteessä, sanoo pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön johtaja Matti Kujala.

Espoon keskuksen, Korson ja Vuosaaren palvelupisteiden kävijämäärät ovat selvästi pienemmät. Kävijämäärät pienenivät entisestään sen jälkeen, kun pisteissä siirryttiin palvelemaan asiakkaita ajanvarauksella. Vuonna 2019 Espoon keskuksessa oli 1 400, Korsossa 10 000 ja Vuosaaressa 1 100 asiointia. Vuosaaren piste on sijainnut Palvelukeskus Albatrossissa.

– Koko Kelassa palvelupisteiden kävijämäärät ovat pienentyneet tasaisesti jo pidemmän aikaa samalla, kun verkkoasioinnin suosio on kasvanut. Pääkaupunkiseudun palvelupisteisiin saatiin viime vuonna lisää asiakastietokoneita, joilla asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan, Kujala sanoo.

Pääkaupunkiseudun palvelupisteissä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 134 asiakastietokonetta, joita käytettiin keskimäärin noin 23 000 kertaa kuukaudessa. Yhä useampi pääkaupunkiseudulla asioinut asiakas sai myös apua verkkoasiointiin: vuonna 2019 palveluasiantuntijat auttoivat 65 000 asiakasta verkkoasioinnissa, kun vuotta aiemmin vastaavaa apua sai noin 44 000 asiakasta.

Verkossa, puhelimitse ja ajanvarauksella

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta, ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa. Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/varaa-aika tai soittamalla Kelaan. Kun Kelan palveluasiantuntija soittaa, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Pääkaupunkiseudulla Kelan neuvontaa ja apua on tarjolla pop up -palveluna esimerkiksi Ohjaamoissa. Yleistä neuvontaa Kela-asioissa saa viranomaisten yhteisissä asiointipisteissä, joista löytyy myös Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja jonne voi jättää Kelan hakemukset ja liitteet.