Vuosaaren satamassa käynnistyi muovien kierrätyksen pilotointi

Vuosaaren satama.                                                                                                                  Kuva: VTT/Satu Pasanen

Vuosaaren satama. Kuva: VTT/Satu Pasanen

Muovien kierrättäminen on keino, jolla yritykset voivat pienentää ilmastovaikutustaan ja edistää materiaalien kestävää käyttöä. VTT, Helsingin kaupunki ja Helsingin Satama pilotoivat yrityskumppaniensa kanssa muovinkierrätystä Vuosaaren satamassa 16.11.–31.12.2020. Tavoitteena on selvittää, miten muovien kierrätystä voidaan tehostaa satama-alueella. Pilotti on osa 6Aika – HNRY Hiilineutraalit ja resurssiviisaat yritysalueet -kehityshanketta.

– Haastattelimme Vuosaaren sataman yrityksiä, ja saimme viestejä tarpeista kierrättää muoveja ja keskittää jätehuoltoa. Muovien koe- ja yhteiskeräys on yritysalueilla verrattain uutta toimintaa, joten päätimme ryhtyä käytännön pilottiin, kokeilun syntyhistoriaa projektiasiantuntija Saara Pellikka Helsingin kaupungilta kuvailee.

Eri jätejakeiden, kuten muovien, lajittelukäytännöt vaihtelevat Vuosaaren satamassa, koska yritykset ovat useimmiten itse järjestäneet jätehuoltonsa. Kierrätys on mahdollista vain, jos alueella syntyvät jätemuovivirrat ovat riittävän suuria ja muovit laadultaan kierrätyskelpoisia. Nyt järjestettävän koekeräyksen avulla saadaan käytännön tietoa alueella syntyvien muovijakeiden laaduista, puhtausasteesta ja määristä.

Muovipilotti on osa HNRY-hankkeen konseptointityötä, jossa VTT kehittää ja testaa yritysten kanssa hankkeessa luotuja hiilineutraalia toimintaa edistäviä toimintamalleja. VTT analysoi pakkaus- ja logistiikkajätevirtoja ja jätemuovin kierrätystä, arvioi yritysalueiden päästöjä ja kehittää yrityksille liiketoimintamahdollisuuksia.

– Vuosaaren muovipilotista saamme tutkimukseen perustuvaa arvokasta tietoa HNRY-hankkeessa kehitettävään muovinkierrätyskonseptiin. Satama on ikänsä ja yritystoimintansa takia ainutlaatuinen pilotointialue, josta saatuja kokemuksia voimme hyödyntää muuallakin, VTT:n tutkija Satu Pasanen kertoo.

Pilotissa kokeillaan uudenlaista muovien keräystapaa, jossa yritykset toimittavat muovijätteensä satama-alueella sijaitsevalle väliaikaiselle yhteiskeräyspisteelle. Muovit kerätään Europress Group Oy:n SCALETIPPER X1 -jätepuristimeen, johon on integroitu älykäs SMART Scale -järjestelmä. Uusi teknologia mahdollistaa jätteiden punnitsemisen ja seurannan yritystasoisesti.

– On hienoa, että satama-alueen yritykset pääsevät ensimmäisenä testaamaan uutta jätepuristinta käytännössä. Helsingin satamalle on tärkeää mahdollistaa ja tukea asiakkaiden ja sidosryhmien matkaa kohti hiilineutraalimpaa toimintaa, Helsingin sataman kestävän kehityksen päällikkö Andreas Slotte toteaa.

Muovipilottiin ovat jo lähteneet mukaan seuraavat Vuosaaren satamassa toimivat yritykset: SA-TU Logistics Oy, Nurminen Logistics Oyj, Steveco Oy, Pihakatti Oy, Arctic Container Oy ja Container-Depot Ltd Oy. Muilla satama-alueen yrityksillä on vielä mahdollista ilmoittautua mukaan.

6Aika

6Aika on Suomen kuuden suurimman kaupungin – Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Oulun – yhteinen kestävän kaupunkikehittämisen strategia. Sitä rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto -ohjelmasta. 6Aika: www.6aika.fi/mika-6aika/

HNRY

HNRY-hankkeessa tuetaan yritysalueiden ja niiden yritysryhmien kehittymistä vähähiilisiksi ja resurssiviisaiksi toimijoiksi päästövähennyksiä ja kiertotaloutta edistävien ratkaisujen kautta. Hanke toteutetaan vuosina 2019–2021 ja sitä koordinoi Helsingin kaupunki. Lisätietoja HNRY:stä: https://6aika.fi/project/hnry-hiilineutraalit-ja-resurssiviisaat-yritysalueet/