Vuosaaren Aurinkolahdessa asuva ranskalainen Gaël de Crevoisier toteuttaa lapsuuden unelmaansa ja aikoo soutaa 4 800 kilometrin matkan Kanariansaarilta yli Atlantin Karibian Antigualle. Hän osallistuu maailman kovimmaksi soutukilvaksi sanottuun World’s Toughest Row – Atlantic Crossing -kisaan. Siihen ottaa osaa 38 miehistöä joko 1, 2, 3, 4 tai 5:n soutajan veneillä. 43-vuotias de Crevoisier taittaa matkan soolona.
Yksinsoutajilta Atlantin ylitykseen arvioidaan kuluvan 1,5–2 kuukautta. Nopeimmin meren on ylittänyt Mark Slat 30 päivässä (2017) ja hitaimmat ovat viipyneet matkalla 105–110 päivää.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen…
– Minulle kisa sinänsä ei ole mikään motivaatio. Otan sen seikkailuna ja tutkimuksena. Mitään aikatavoitetta en ole asettanut, mutta yritän tietysti suoriutua matkasta mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Meri ja olosuhteet voivat aina tarjota yllätyksiä, de Crevoisier kertoo Vuosaari-lehdelle.
Muitakin seikkailuja miehen taustalla
De Crevoisier on koulutukseltaan insinööri, joka on erikoistunut turbulenssiin. Muitakin seikkailuja hänen elämänsä varrelle mahtuu. Hän on muun muassa pyöräillyt 3 vuotta Aasiassa, seikkaillut 2 vuotta Siperiassa, osallistunut painottomuuteen liittyviin kokeisiin ja Euroopan avaruusjärjestön (ESA) astronauttipääsykokeisiin. Kovin kaukana astronautiksi pääsy ei lopulta ollutkaan.
Soutumatkan aikana de Crevoisier osallistuu myös tieteelliseen kokeeseen, jossa hän on piuhoilla kiinni laitteissa, jotka mittaavat esimerkiksi sykettä ja verensokeria. Myös syömistä ja mielialaa tutkitaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ääriolosuhteiden vaikutusta ihmisen mieleen ja kehoon.
Vene kantaa 800 kiloa
De Crevoisierin vene on lasikuituinen, kevytrakenteinen soutuvene tyyppiä D12, joka kantaa noin 800 kilon kuorman. Lukuun sisältyy soutaja, 60 päivän ruuat ja turvallisuuslaitteet. Jos vene kaatuu, se kellahtaa itsestään pystyyn. Veneen varustuksiin kuuluvat navigointilaitteet, autopilotti, radio, litium-akut, aurinkopaneelit ja vedenpuhdistusvälineet.
Koko projektin budjetti on 210 000 euroa, josta veneen osuus on 125 000. Hankkeella on ymmärrettävästi pari suurempaa sponsoria.
– Päivittäistä soutumatkaa on mahdotonta sanoa etukäteen. Se riippuu täysin tuulista. Pahimmillaan matka ei etene päivässä metriäkään, de Crevoisier kertoo.
2 vuotta valmistautumista
– Valmistautumiseeni World´s Toughest Rowiin on tavallaan mennyt 2 vuotta. Se on sisältänyt sekä soutuharjoituksia että treenaamista maalla.
De Crevoisier on esimerkiksi soutanut keväällä Tallinnaan yhdessä Markus Mustelinin kanssa ja tullut sieltä soutaen yksin takaisin. Hangossakin de Crevoisier on käynyt treenimielessä soutaen.
De Crevoisier ja hänen slovakialainen vaimonsa Anna ovat asuneet Aurinkolahdessa viitisen vuotta. Suomeen he tulivat Annan töiden perässä, eivätkä he suunnittele täältä lähtemistä.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen…
– Suomi on kaunis maa, jossa on kaikkea sitä, mitä me arvostamme: metsiä, järviä, merta, lumisia talvia, de Crevoisier kehuu.
– Ihmisillä pitää olla haaveita ja ne pitää toteutaa. Antoine Saint Exuperyn sanoin: ”Tee elämästäsi unelma ja unelmasta totta!” de Crevoisier kertoo motokseen.
Kanarialta käynnistynyt World´s Toughest Row on jo käynnissä ja Gaël de Crevoisierin soutu-urakka Atlantilla hyvässä vauhdissa. Kisan edistymistä voi seurata esimerkiksi World´s Toughest Rown Facebookissa.
Haastattelu: Eero Honkanen