Infektiopotilaiden paluu omille terveysasemilleen sekä koronatilanteen pahentuminen ovat vieneet paljon resursseja Vuosaaren terveysaseman muusta perustyöstä loppuvuoden 2021 ajan.
– Olemme kuitenkin aloittaneet suunnitellusti THL:n Hyvä vastaanotto -valmennuksen, ja meillä on muutama kehittäjälääkäri aloittanut lokakuussa, eli he käyttävät yhden päivän viikossa kehittämiseen ja muina päivinä tekevät potilastyötä. Hyvä vastaanotto -valmennus jatkuu toukokuun 2022 loppuun asti, Vuosaaren terveysaseman ylilääkäri Aino Rubini kertoo.
Rubini sanoo, että Vuosaaressa on viime aikoina panostettu niin lääkäreiden kuin hoitajienkin työnteon tuen kuntoon laittamiseen, kuten perehdytykseen, ohjeistuksiin ja säännöllisten koulutusten uudelleen aloittamiseen sekä työntekijöiden kuulemiseen.
– Myös terveysaseman prosesseja on lähdetty työstämään. Haasteena Vuosaaressa on ollut erityisesti potilaiden yhteydenottoihin vastaamisen viive, mutta olemme onnistuneet jo osittain – emme toki vielä riittävästi – parantamaan varsinaista hoitoon pääsyä, Rubini luettelee.
Vuosaaren terveysasema kärsii yhä akuutista lääkäri- ja hoitajapulasta. Lääkäritilanne on hieman loppuvuodesta kohentunut, mutta tavoitteista ollaan yhä kaukana. Lääkäreiden rekrytointi on pitkäjänteistä työtä, ja ensi kesäksi Vuosaareen on rekrytoitu hyvin kesälääkäreitä. Hoitohenkilökunnan rekrytointi on koko ajan käynnissä, Rubinin mukaan hoitajiakin voisi tällä hetkellä palkata useita lisää.
Vuosaaren terveysaseman tavoitteena on hoidon saatavuuden merkittävä paraneminen syksyyn 2022 mennessä.
– Yritämme myös saada Maisa-asiakasportaaliin mahdollisuuksia potilaille varata aikoja nykyistä laajemmin koskien esimerkiksi hoitajan soitto- tai vastaanottoaikaa. Useissa tapauksissa jäisi tällöin pois potilaan soitto tai erillinen Maisa-viesti terveysasemalle. Tämä helpottaisi kovasti terveysaseman työtä, kun yksi välivaihe jäisi pois, Aino Rubini sanoo.
Koronasoitot ruuhkauttavat
Vuosaaren terveysasema toimii koronatilanteen vuoksi tällä hetkellä pääosin ajanvarauksella. Siksi koronaan liittyvissä asioissa olisi hyvä huomioida, että monet asiat on mahdollista hoitaa muualla kuin terveysasemalla tai terveysaseman puhelimen kautta.
– Terveysasemalla pystyttäisiin vastaamaan puheluihin nykyistä nopeammin, mikäli korona-asiat hoidettaisiin niille tarkoitetuissa omissa keskitetyissä palveluissaan, ylilääkäri Rubini toteaa.
Esimerkiksi koronatodistuksia saa nyt joulun alusviikosta lähtien isoista kirjastoista, kuten Oodista ja Itäkeskuksen kirjastosta Stoasta. Koronatestien kriteereitä on tarkennettu: muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta tuplarokotetuille suositellaan vain kotitestejä ja kotona pysymistä oireisena. Koronatestin voi varata omaolo.fi tai koronaneuvonnan kautta puhelimitse 09 310 100 24. Näissä palveluissa vastataan myös kysymyksiin oireista ja kerrotaan, kuuluuko testauksen kohderyhmään.
– Infektio-oireet ovat ainoita koronaan liittyviä asioita, joita tarvitsee mahdollisesti hoitaa terveysasemalla, mikäli kotihoito-ohjeilla ei pärjää. Tällöin tulee varata aika Vuosaaren terveysaseman numerosta +358 9 310 60850 arkisin kello 8–15. Pyydämme välttämään asiointia terveysasemalla ilman ajanvarausta. Jos terveysasema on suljettu, suositellaan ennen päivystykseen hakeutumista soittamaan päivystysavun numeroon 116 117. Ja henkeä uhkaavissa oireissa tulee soittaa numeroon 112, ylilääkäri Aino Rubini muistuttaa.
Vuosaaren terveysaseman (Kahvikuja 3, puh. +358 9 310 60850) uudistuneet verkkosivut.
Haastattelu: Antti Honkanen