Vuosaaren sillan remontti valmistunee etuajassa

Siltaremontti on täydessä touhussa.

Vuosaaren siltaa remontoidaan täydellä tohinalla.

Kysyimme Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan projektinjohtaja Jukka Revolta, mitä Vuosaaren sillan remontille kuuluu, missä vaiheessa työt nyt ovat.

Onko siltaremontti aikataulussa, eli avataanko silta remontoituna joulukuussa 2019?

– Siltaremontti on näillä näkymin edellä viime vuonna päivitetystä aikataulusta ja valmistuminen on loka–marraskuun vaihteessa.

Mitä sillalla tehdään tällä hetkellä?

– Sillalla tehdään vedeneristyksiä, kaideasennuksia, laakereiden korjauksia. Viikolla 34 sillan kannen eteläpuolen T1–T6-tukien väli asfaltoidaan ensimmäisellä suojakerroksella. Lisäksi sillan koteloiden sisällä tehdään paikkauksia ja valaistustyöt aloitetaan lähiviikkoina.

Onko vuoden 2019 puolella ilmaantunut mitään uutta ja yllättävää remonttia tehdessä?

– Sillan pohjoispuolen heikon kunnon vuoksi korjausmenetelmää muutettiin eteläpuolta varten ja vesipiikkaus vaihdettiin betonin jyrsintään. Tämä puolestaan vaikutti suuresti seuranneisiin työvaiheisiin, kuten sillan kannen raudoituksiin, valukerrosten paksuuksiin ja hiilikuituvahvistuksiin.

Vuosaaren sillat.Miten kevyen liikenteen Raittisillan avaaminen sujui, onko siellä tullut vastaan mitään yllätyksiä?

– Raittisillan avaaminen sujui hyvin. Raittisillalla tehdään vielä pieniä korjauksia kuivatukseen liittyen, jotta viimeisetkin vesilätäköt saadaan pois kannelta. Viimeisimmät kaiteet asennetaan ja graffitit poistetaan lähikuukausien aikana. Loppusyksystä kaikki betonit pinnoitetaan antigraffitiaineella.

Puotilaan päin mentäessä sillan autokaistalle on tullut töyssyjä. Onko kyseessä hidasteet vai ovatko töyssyt esimerkiksi suojaamassa siltarakenteita?

– Kyseessä on salaojituksien takia tehdyt paikkaukset. Väliaikainen suoja-asfaltti, joka pohjoispuolen kaistalla on tällä hetkellä ajoradalla, on rakennekerrokseltaan liian ohut suojaamaan salaojia. Salaojien kohdalle alkoi muodostua merkittäviä kuoppia asfalttiin, sillä salaojarakenne joustaa ajoneuvojen ajaessa siitä yli. Tilanne korjaantuu syksyn myötä, kun päästään tekemään koko sillan kannen leveydeltä yhtenäinen lopullinen kulutuskerros sillan pintaan. Lopullisen kulutuskerroksen asfaltti on huomattavasti paksumpi rakenne kuin tämänhetkinen suoja-asfaltti. Tällöin töyssyt poistuvat ja salaojilla ei enää ole vaaraa rikkoutua.

Sillan pinnoitus on tällä hetkellä melko kalteva ja kuoppainen, se saanee uuden pinnoitteen ennen remontin loppumista?

– Tähän on vastattu edellisessä kohdassa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Graffitien poistaminen aiheuttaa työmaalla turhaa työtä.

Graffitien poistaminen aiheuttaa työmaalla turhaa työtä.

Onko teillä jotain erityisiä terveisiä siltaa käyttäville henkilöille?

– Työmaalla toivotaan, että nopeusrajoituksia sillalla noudatetaan työntekijöiden turvallisuuden vuoksi. Nopeudet vaikuttavat myös sillan tärinään, joka puolestaan saattaa aiheuttaa laatuongelmia, esimerkiksi eteläisellä kannella kesällä tehtyjen betonivalujen halkeiluna. Lisäksi jatkuvasti lisääntyvät graffitit aiheuttavat edelleen ongelmia työmaalla aikatauluihin ja kustannuksiin.

Haastattelu: Antti Honkanen