Vuosaaren terveysaseman vuosi 2019

Yhdessä mietitään paras ratkaisu potilaalle

Yhdessä mietitään paras ratkaisu potilaalle.

Vuosi 2019 oli Vuosaaren terveysasemalla uuden toimintamallin vakiinnuttamista, lisääntyviä sähköisiä palveluja ja aktiivista vuoropuhelua asukkaiden kanssa.

Tänä vuonna olemme saaneet muuttojen ja remontin jälkeen nauttia Vuosaaren terveysasemalla uusista, siisteistä ja valoisista asiakas- ja työtiloista. Tiimityö eri ammattilaisten kesken on hioutunut tiiviimmäksi ja sujuvammaksi ja uudet työtavat ovat vakiintuneet. Yhteistyö aktiivisten asukasagenttien kanssa ja lukuisat asiakaspalautteet ovat kirittäneet meitä parempien palvelujen kehittämisessä. Syksyn asukasosallisuusilta lokakuussa Vuosaaren terveysasemalla keräsi salin täyteen kuulijoita ja keskustelu oli vilkasta. Yhteistyö asukasagenttien kanssa, asukasosallisuustapahtumat ja muu vuoropuhelu asukkaiden kanssa tulevat jatkumaan myös ensi vuonna.    

Vuosaaren terveysasema tarjoaa sosiaali- ja terveyspalveluja yli 36 500 asukkaalle. Yli 14 500 asiakkaalla on jo oma yhteyshenkilö, terveyden- tai sairaanhoitaja. Kaikilla paljon palveluja tarvitsevilla asiakkailla on oma hoitava lääkäri. Syksyn aikana myös asiakkaat, joilla on pitkäaikaissairauksia tai tiiviimpää seurantaa tarvitsevia lääkehoitoja ovat saaneet hoitavan lääkärin, jotta hoidon jatkuvuus toteutuisi paremmin. Yhteyshenkilöä ja lääkäriä voi tarvittaessa vaihtaa.

Sähköiset palvelut

Vuosaaren terveysasemalla olemme edelläkävijöitä sähköisten ja etäpalvelujen kehittämisessä ja käyttöönotossa. Tämän vuoden alusta marraskuun loppuun mennessä olemme käsitelleet yhteensä 14 400 sähköistä yhteydenottoa, mikä on asukasmäärään verrattuna kaupungin suurin määrä. Olemme erittäin iloisia, että vuosaarelaiset ovat ottaneet sähköiset palvelut aktiivisesti käyttöönsä.

Moni asia voidaan hoitaa sujuvasti ilman vastaanottokäyntiä. Voit kertoa sähköisesti meille asiasi, perua ajan tai varata saman päivän kiireellisen ajan. Digihoitajamme seuloo joka tunti asemalle tulleet sähköiset yhteydenottolomakkeet mahdollisimman nopeasti ja ottaa yhteyttä sinuun tai ohjaa viestisi tarvittaessa suoraan fysioterapeutille, sosiaaliohjaajalle tai lääkärille.

Kiireettömissä asioissa voit lähettää sähköisen viestin suoraan omalle hoitajallesi, tai myös fysioterapeutille tai lääkärillekin, jos sinulle on avattu niin sanottu kahdensuuntainen sähköinen asiointi. Tavoitteemme on vastata näihin viesteihin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huomioitavaa on kuitenkin, että yksittäiselle ammattilaiselle lähettyihin sähköisiin viesteihin vastaaminen on hitaampaa, koska työntekijä voi tulla iltavuoroon, olla koulutuksessa tai äkillisesti poissa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Lääkäri hoitajan apuna lähellä ja helposti.

Lääkäri hoitajan apuna lähellä ja helposti.

Omaolo-oirearviot ovat yksi osa sähköisiä palvelujamme. Omaolon oirearviot lisääntyivät syksyllä ja mukaan tulivat seksitaudit ja yleinen oirearvio. Yleisessä oirekyselyssä saat ohjeita erilaisista kivuista, iho-oireista, vatsavaivoista, sydän- ja keuhko -oireista ja mielialaoireista. Tänä vuonna lähes 16 500 helsinkiläistä on jo lähettänyt oirearvion terveysasemille ja vielä useampi on saanut hoito-ohjeet itselleen. Eniten oirearvioita on lähetetty ylähengitystieinfektiosta, naisten virtsatieinfektiosta ja yleisestä oirekyselystä. Omaolossa voit tehdä myös seuraavia palveluarvioita: liikkuminen kodin ulkopuolella, henkilökohtaisen avun tarve tai omaishoitotilanne.   

Kaikki sähköiset palvelumme ovat käytössäsi ajasta ja paikasta riippumatta. Digihoitaja katsoo kaikki omaolon tai sähköisen asioinnin kautta lähetetyt yhteydenotot ja ohjaa osan niistä lääkärille. Sinuun otetaan yhteyttä pian, saat hoito-ohjeet tai voit esimerkiksi hakea tarvitsemasi lääkityksen suoraan apteekista ilman käyntiä paikan päällä. Kokeilethan tätä seuraavalla kerralla puhelimessa tai paikan päällä odottamisen sijaan. Kun mahdollisimman moni käyttää sähköisiä palvelujamme, pystymme palvelemaan perinteisillä tavoilla paremmin niitä asiakkaita, jotka eivät pysty käyttämään sähköisiä palveluja.

Tutustu sähköisiin palveluihin terveysaseman nettisivuilla www.hel.fi/vuosaarensote  tai asiointi.hel.fi  tai www.omaolo.fi

Lääkärin etävastaanotot

Osana uudistuvia palveluja Vuosaaressa aloitimme ensimmäisenä viime keväänä lääkärin etävastaanotot. Sekä asiakas- että työntekijäkokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä.

Etälääkärin vastaanotto on etukäteen suunniteltu pidempi puhelinvastaanotto videoyhteyden kanssa tai ilman. Etävastaanotolla voidaan hoitaa monia asioita, sekä äkillisiä että kiireettömiä vaivoja ja joitakin lääkitysasioita. Etävastaanotto säästää niin potilaan kuin ammattilaisen aikaa ja sopii silloin, kun ei tarvita fyysistä potilaan tutkimista vastaanotolla. Etälääkärin työtä on tehty myös kotoa käsin etänä. Tämä tarjoaa lääkärien rekrytoinnissa tärkeän ja uuden mahdollisuuden.

Palveluseteli

Helsingin terveysasemilla on otettu lokakuussa käyttöön palveluseteli täydentämään lääkärivajausta ja liian pitkiä odotusaikoja vastaanotoille. Palvelusetelillä tarjoamme asiakkaalle yksittäisen yleislääkärin vastaanottokäynnin yksityisellä palveluntuottajalla. Palveluntuottajina ovat tällä hetkellä Mehiläinen Oy ja Terveystalo Oy, joista asiakas voi itse tehdä valinnan. Lisää palveluntuottajia on tulossa ensi vuonna. Palveluseteli on voimassa 10 vuorokauden ajan ja se sisältää yleislääkärin vastaanoton ja mahdolliset sopimukseen sisältyvät tavallisimmat laboratorio- ja röntgentutkimukset. Palveluseteliin sisältyy myös otettujen tutkimusten tulosten ja ohjeiden välittäminen potilaalle sähköisesti tai puhelimitse sekä mahdollisesti tarvittava lähete erikoissairaanhoitoon. Palveluseteli ei maksa potilaalle mitään.

Hoitaja tarjoaa palveluseteliä sähköisessä yhteydenotossa tai puhelussa. Potilas saa itse valita ottaako palvelusetelin vai jääkö odottamaan vastaanottoaikaa omalle terveysasemalle. Asiakas saa palvelusetelinumeron tekstiviestillä sekä yksityisen palvelutuottajan yhteystiedot. Peruuttamattomasta ajanvarauksesta peritään sakkomaksu tavanomaiseen tapaan (40,30 €).

Pikaohjeet sujuvampaan palveluun

Valoa ja väriä 2. kerroksen odotustilassa.

Valoa ja väriä 2. kerroksen odotustilassa.

• Ilmoittaudu automaatilla varatulle ajalle

• Klo 7–8 ja klo 16–20 kaikki vastaanotot ovat toisessa kerroksessa. Jos automaatti ei tunnista varattua aikaasi, odota rauhassa ja sinut kutsutaan nimelläsi

• Jonot ilman ajanvarausta 2. kerroksessa

1. Välitöntä hoitoa tarvitsevat sairaustapaukset

2. Toimistoasiat

3. Sosiaaliohjaus

• Asiakasneuvojat opastavat 2. ja 3. krs:ssa

• 3. krs:n ITE-pisteessä ovat verenpainemittari ja asiakastietokone

• Nouda valmiit todistukset vahtimestarien työtilasta, läheltä Columbukseen johtavaa käytävää – muista ottaa mukaan kuvallinen henkilökortti

• Suosi sähköisiä palveluja

•Omakannasta voit tarkistaa omat terveystietosi ja hoitosuunnitelman sekä uusia reseptejä

Tutustu palveluihimme ja ilmoittaudu ryhmiin: www.hel.fi/vuosaarensote

Asiakaspalautteet (kiitokset, kysymykset ja moitteet) ovat meille tärkeitä toiminnan ja palvelun kehittämiseksi. Anna pikapalautetta Feedbackly-hymynaamoilla paikan päällä tai kirjallisesti: www.hel.fi/sote/fi/palaute

Aukioloaikamme joulun ja vuodenvaihteen aikana 23.12.2019– 12.1.2020 klo 8–16.

Tehtävämme terveysasemapalvelujen esimiehinä päättyvät vuodenvaihteessa. Meillä on ollut vajaan kolmen vuoden pituinen opettavainen matka monien uudistusten, haasteiden ja onnistumisten parissa. Olemme äärimmäisen kiitollisia ja ylpeitä vahvasti yhteisen työn kehittämiseen sitoutuneista ja osaavista ammattilaisistamme. Henkilökunnan vaihtuvuudesta, lääkärivajauksesta ja suuresta työmäärästä huolimatta vahvuutemme on ollut periksi antamaton yhdessä tekemisen tahtotila, työkaverien kannustaminen ja yhteisistä onnistumisista iloitseminen. Kiitämme kaikista lukuisista arvokkaista asiakaspalautteista, joiden avulla olemme voineet jakaa kiitoksia työntekijöille ja tarkistaa ja parantaa toimintaamme sekä palveluamme. Parempien palvelujen kehittäminen jatkuu ensi vuonnakin yhdessä teidän asiakkaiden kanssa. Lämmin kiitos lisäksi Vuosaari-lehden toimitukselle erittäin tärkeästä yhteistyöstä tiedon välittämisessä palveluistamme.

Koko henkilökuntamme toivottaa kaikille asiakkaillemme sydämellistä joulunaikaa ja onnenhetkiä vuodelle 2020!

Virpi Jolkkonen, ylilääkäri
ja Minna Tuominen, osastonhoitaja