Vajaa vuosi sitten alkanut koronapandemia on vaikuttanut suuresti myös Vuosaaren terveysaseman arkeen.
– Koronavarotoimien ansioista normaalit flunssat ovat vähentyneet merkittävästi, eikä esimerkiksi influenssaepidemia levinnyt nyt normaalilla tavalla, Vuosaaren terveysaseman ylilääkäri Cinzia Sarti kertoo.
Vuosaaren terveysaseman henkilökunnan aamupalaverit ja monet vastaanottokäynnit on suoritettu koronan vuoksi etänä, ja asemalla työskentelee yksi lääkäri koko ajan etänä. Tällä hetkellä noin 10–15 prosenttia vastaanotoista suoritetaan etänä, tavoitteena on lisätä tätä osuutta.
Lisätyövoima purki jonot
Tammikuussa 2021 Vuosaaren terveysasemalla oli ruuhkaa ja pitkät jonotusajat, sillä asema kärsi henkilöstövajeesta lomien vuoksi. Nyt taloon on rekrytoitu yksityiseltä puolelta tilapäisesti yksi lääkäri sekä kaksi hoitajaa. Pestit ovat voimassa maaliskuun loppuun, mutta niissä on kahden kuukauden lisäoptio.
Ulkopuolinen tilapäisapu on vapauttanut aikaa vakihenkilökunnalle, ja terveysasemalla ollaan voitu alkaa järjestää taas esimerkiksi asiakkaiden diabetes- ja verenpainevuosikontrolleja. Lisäksi Vuosaaren terveysasemalle on palkattu kaksi sihteeriä, jotta muulta henkilökunnalta vapautuu aikaa terveysaseman perustyöhön.
– Jonotuslistat on saatu purettua. Nyt meiltä saa tarvittaessa nopeasti akuuttiaikoja vaikka suoraan paikalle saapumalla. Olemme palaamassa kohti normaalia tilannetta, siinä mielessä meillä menee tällä hetkellä hyvin, ylilääkäri Sarti miettii.
Koronaoireiset asiakkaat ohjataan tällä hetkellä jo etukäteen Malmin infektioasemalle, eikä Vuosaaren terveysasemalla tehdä koronatestejä taikka rokoteta asiakkaita tai henkilökuntaa koronaa vastaan. Sarti kertoo, että Vuosaaren henkilökuntaa käy välillä auttamassa koronatestauksissa ja -rokotuksissa, mutta koronarokotukset Vuosaaren henkilökunta saa THL:n normaalin rokotusjärjestyksen mukaan.
Apotti vaikuttaa keväällä toimintaan
Seuraava suurempi haaste Vuosaaren terveysasemalle koittaa 24.4., kun se siirtyy yhdessä muiden Helsingin terveysasemien kanssa käyttämään uutta sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistä tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmää, Apottia. Viime vuonna HUS siirtyi käyttämään Apottia. Ylilääkäri Sartin mukaan ”huhtikuun muutoksen myötä Vuosaaren järjestelmä alkaa puhua samaa kieltä HUS:n kanssa.” Tämä tarkoittaa muun muassa, että HUS:ssa otetut röntgenkuvat voidaan skannata Vuosaaressa, mikä ei tällä hetkellä ole mahdollista.
Apottia on harjoiteltu henkilökunnan kanssa jo pidemmän aikaa. Pääosin uutta järjestelmää sekä sen Maisa-asiakasportaalia on koulutettu henkilökunnalle etänä Teams-palavereissa. Maisa-portaalin myötä asiakkaiden yhteydenpito potilasasioissa helpottuu, esimerkiksi lääkärikäynnin jälkeen Maisa-portaalista löytyy helppolukuinen yhteenveto käynnistä.
– Vaikka Apotti ja sen mukana tuleva Maisa tulevat helpottamaan ja yksinkertaistamaan sekä henkilökunnan työtä että asiakkaiden asiointia, uskon, että siirtymävaiheessa joudumme supistamaan Vuosaaren terveysaseman toimintaa sekä suojaamaan yhteisvastaanoton toimivuutta. Noin kuukauden verran pystymme hoitamaan puolet normaaleista asiakasmääristä, ja sen jälkeen palaamme asteittain normaaliin, Sarti sanoo.
Asiakasystävällisyys parantunut
Kesäkauden henkilökunnan rekrytointi on jo hyvällä mallilla Vuosaaren terveysasemalla, joten kesällä ei pitäisi olla alkuvuoden kaltaista henkilövajetta. Sarti kertoo, että välillä asiakkaat ihmettelevät lääkäreiden nuorta ikää. Siihen luonnollinen selitys on, että Vuosaaren terveysasema on tällä hetkellä Helsingin suurimpia ja aktiivisin koulutusterveyskeskus, jossa koulutetaan lääkäreitä erikoistumaan tai yleislääkäreiksi. Harjoittelussa potilaat hoidetaan yhdessä seniorilääkärin kanssa.
– Lääketieteellisen tiedekunnan opintoihin sisältyy pakollinen yhdeksän kuukauden työharjoittelu terveyskeskuksessa. Teemme Helsingin yliopiston kanssa tiivistä yhteistyötä, tälläkin hetkellä meillä on kolme lääkäriä harjoittelussa. Harjoittelu on erittäin tarkasti seurattua ja ohjattua sekä meidän että yliopiston puolelta, Sarti vakuuttaa.
Jututtaessani Sartia kesäkuussa 2020, hän kertoi, että Vuosaaren terveysaseman yksi kehityskohteista on asiakasystävällisyys. Onko asiakaspalvelu parantunut sen jälkeen?
– Asiakasystävällisyyttä koskevat valitukset ovat vähentyneet huomattavasti, myös kehuja on tullut, eli varmasti muutamista muutoksistamme on ollut apua, ylilääkäri Cinzia Sarti iloitsee.
Vuosaaren terveysaseman (Kahvikuja 3, puh. +358 9 310 60850) verkkosivut löytyvät täältä. Terveysasema on avoinna arkisin kello 8–16.
Haastattelu: Antti Honkanen