Helsingin kaupunginhallitus päätti maanantaina 4.11.2024 kokouksessaan Vuosaareen johtavan ja Vartiokylänlahden ylittävän Vartiolahden metrosillan kunnostamisesta. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy kertoi 5.11.2024 tiedotteessaan, että remontti aiheuttaa metroliikenteeseen viiden kuukauden katkon Vuosaaren ja Rastilan asemille touko–syyskuussa vuonna 2025, jolloin Vuosaaren metrohaaran pääteasemana on Puotila.
Vartiokylänlahden ylittävän metrosillan peruskorjauksen yhteydessä korjataan sillan erikoistarkastuksissa todetut betonirakenteiden halkeamat ja kansilaatan vesivuodot. Lisäksi sillan vedeneristys ja kuivatusjärjestelmät uusitaan. Korjaustyöt edellyttävät metroradan sekä päällysrakenteiden purkamista, minkä vuoksi metro ei voi sillalla liikennöidä.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n mukaan liikennöintikatkon pituus pyritään minimoimaan mahdollisimman lyhyeksi. Itse hankkeen arvioidaan kestävän vuoden, mutta liikennöintikatko kestää noin viisi kuukautta. Liikennöinnin täyskatkoa ei voida täysin välttää, ja töiden toteuttaminen osittaisen liikennöinnin aikana on teknisesti erittäin haastavaa ja aiheuttaa laaturiskejä. Lisäksi työmaan kesto pitenisi kahdelle eri kesäkaudelle ja kustannukset kasvaisivat merkittävästi. Silta on 28 vuotta vanha, ja kyseessä on sen ensimmäinen laajamittainen peruskorjaus.
Vuosaaren metrohaaralla samalla muitakin remontteja
Metrosillan aiheuttamaa liikennekatkoa hyödynnetään Vuosaaren metrohaaralla muutenkin laajasti. Vuosaaren metroaseman laiturialuetta suunnitellaan kohennettavan korjaamalla sulanapitojärjestelmä ja asentamalla lattialaatoitukseen esteettömyysopastus. Myös aseman liukuportaat, laiturin vedeneristys, valaistusta ja teknisiä järjestelmiä uusitaan.
Metrohaaralla tehdään myös muita töitä, esimerkiksi uusitaan kaapelikouruja ja Rastilan metroaseman valaistusta. Kesän poikkeustilannetta voidaan hyödyntää myös Itäkeskuksen alueen vaihteiden uusintatyössä, joka aiheuttaa kesän aikana viikonloppuisin metroliikenteeseen joitakin harvennettuja vuorovälejä.
Korvaava kalusto kasvattaa matka-aikoja
HSL, metrosillan peruskorjaushankkeen toteuttava Kaupunkiliikenne Oy, sillan omistava HKL sekä Helsingin kaupunki tekevät yhteistyötä hankkeeseen liittyvien järjestelyiden parissa ja liikenteen toimivuuden varmistamiseksi. Joukkoliikenteen toimivuutta metron liikennöintikatkon aikana turvataan erityisesti korvaavalla bussiliikenteellä.
– Korvaava bussiliikenne kulkee Vuosaaresta Rastilan metroaseman kautta Itäkeskukseen. Näin nopeutetaan yhteyttä Itäkeskukseen, jossa on myös Puotilaa paremmat katujärjestelyt ja vaihtomahdollisuudet metroon. Näin vältetään myös tilanne, jossa matkustajat joutuisivat vaihtamaan metroon Puotilassa ja siitä edelleen esimerkiksi pikaratikkaan Itäkeskuksessa, kertoo HSL:n operatiivisen yksikön projektipäällikkö Teuvo Syrjälä.
Metrolla matka Itäkeskuksesta Vuosaareen vie 6 minuuttia. Teuvo Syrjälän mukaan korvaavalla bussilla matka-ajaksi on tällä hetkellä arvioitu ruuhka-aikana noin 12 minuuttia. Ruuhka-ajan ulkopuolella bussimatka sujuu muutaman minuutin nopeammin.
– Itäkeskuksessa tapahtuvan vaihdon myötä matka-aika Vuosaaresta Helsingin keskustaan kasvaa keskimäärin noin 10–15 minuuttia. On tärkeää huomioida, että matka-ajat ovat arvioita ja riippuvaisia liikennetilanteesta. Yksittäiset matkat voivat olla näitä arvioita pidempiä tai lyhyempiä. Korvaavalle bussille on suunniteltu arkipäivien ruuhka-aikaan 2,5 minuutin vuoroväliä ja hiljaisempaan aikaan hieman harvempaa, Teuvo Syrjälä sanoo.
Matka-ajat kasvavat, sillä omalla suljetulla rata-alueellaan kulkevaa metroliikennettä ei pysty korvaamaan yhtä nopealla yhteydellä bussien kulkiessa katuverkolla muun liikenteen seassa alemmilla nopeusrajoituksilla.
Korvaavan bussiliikenteen hankinta käynnistetään marraskuun lopulla. Bussiliikenteen hankinta tehdään avoimena tarjouskilpailuna, jossa on määritelty minimivaatimukset käytettävälle kalustolle.
– Hankinta on vielä valmisteluvaiheessa, eikä tarjouspyyntöä ole julkaistu. Kalustovaatimukset tulevat tarkentumaan ennen tarjouspyynnön julkaisua, Teuvo Syrjälä kertoo.
Teuvo Syrjälän mukaan Vuosaaren metrokatkoksen muut liikkumista tukevat toimet ovat vielä suunnittelussa. Esimerkiksi kaupunkipyörien saatavuuden varmistaminen Vuosaaren alueella tapahtuvilla matkoilla on yksi toimenpide, jolla liikkumista voidaan palvella metroliikenteen katkon aikana.
Tietunneleiden remontti samaan aikaan
Vuosaaressa on muutenkin odotettavissa liikenneruuhkia vuonna 2025, kun Vuosaaren sataman tietunnelit menevät remonttiin ensi keväänä. Remontissa tunnelin tekniset järjestelmät uusitaan ja tunnelit pysyvät suljettuina arviolta 11 kuukauden ajan. Tietunnelien kautta kulkee vuodessa noin miljoona rekkaa, joten tunnelien sulkeminen vaikuttaa Vuosaaren ja sen lähialueiden kumipyöräliikenteeseen merkittävästi. Tietunneliremontista voi lukea lisää tästä Vuosaari-lehden artikkelista.
Töiden aikana on käytössä kiertotie välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama, mutta tuon varareitin ruuhkautuessa odotettavissa on Vuosaaren sataman raskaan liikenteen siirtymistä esimerkiksi Vuotielle.
Vuosaaren tunnelin varareitillä toteutetaan paraikaa parannustoimenpiteitä, joista vastaa tunnelihankkeen toteuttava Fintraffic. Suurimmat tehtävät työt ovat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Kaistoilla parannetaan liikenteen sujuvuutta, kun liikennemäärät kasvavat tunnelin korjauksen aikana.
Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää parannetaan, jotta ne täyttäisivät jatkossa erikoiskuljetusten vaatimukset. Samalla selkeytetään reitin liikenteenohjausta ja parannetaan turvallisuutta muun muassa asentamalla huomiopylväitä suojateiden kohdille.
Myös bussilinjalle 560 varataan lisäkalustoa
– Helsingin kaupunki on teettänyt mallinnuksen liikenteen toimivuudesta poikkeusjärjestelyn aikana. Näiden mallinnusten perusteella metron liikennekatkon ja Vuosaaren tunneleiden sulkemisten yhteisvaikutukset eivät ole kriittisiä. Tästä huolimatta kaupungin toimesta tullaan tutkimaan muutostarpeita muun muassa liikennejärjestelyihin ja valo-ohjaukseen esimerkiksi Meripellontielle liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi. Nämä, kuten muutkin liikenteen sujuvuuteen vaikuttavat toimenpiteet, ovat vielä suunnittelussa, Teuvo Syrjälä toteaa.
Syrjälä kertoo, että liikenteen sujuvuutta poikkeusjärjestelyn aikana seurataan ja mahdollisiin ongelmiin reagoidaan mahdollisuuksien mukaan. Kaikkien toimijoiden tavoitteena on toimiva liikenne poikkeusjärjestelyistä huolimatta.
– Bussilinjalle 560 varaudutaan lisäämään kalustoa varmistamaan täsmällisyys kasvaneista liikennemääristä johtuvan ajoajan hajonnan kasvun ollessa mahdollista. Vuoroväliä ei muuteta, mutta lisäkalustolla varmistettaisiin linjan täsmällisyys. Tämän lisäksi bussilinjan 98 vuoroväliä tullaan tihentämään 20 minuutista 10 minuuttiin, jolloin linjalla pystytään tukemaan korvaavan linjan 99V liikennettä paremmin, Syrjälä luettelee.
Teuvo Syrjälä sanoo, että HSL:n tavoitteena on turvata liikkuminen joukkoliikenteellä myös poikkeusjärjestelyn aikana.
– Matka-aikojen kasvusta syntyvä haitta on onneksi väliaikainen, ja toivomme matkustajilta ymmärrystä tämän väliaikaisen tilanteen ajaksi. Vartiolahden sillan peruskorjaus on kuitenkin toteutettava, jotta metroliikenteen toimivuus turvataan jatkossakin. Samanaikaisesti pystytään myös toteuttamaan muita kunnostustöitä esimerkiksi Vuosaaren metroasemalla. Poikkeusjärjestelyiden suunnittelu on vielä kesken, ja korvaavasta liikenteestä kuten muistakin järjestelyistä tullaan tiedottamaan lähempänä liikennekatkoa eri kanavissa, Teuvo Syrjälä toteaa.
Haastattelu: Antti Honkanen