Kaupunkiympäristölautakunta on käsitellyt Vuosaarenlahdelle suunniteltua pienvensataman laajennusta. Asia on jäänyt muutaman kerran lautakunnassa pöydälle. 26.11. pitämässään kokouksessa lautakunta päätti kannattaa asemakaavaa ja sen muutosehdotusta tietyin reunaehdoin. Lautakunta päätti, että nykyisen kaavaratkaisun kustannukset ovat liian suuret ja siksi kaava mahdollistamat venepaikat sekä talvisäilytys toteutetaan vaiheittain kustannusten hillitsemiseksi seuraavin reunaehdoin.
Hanketta kevennetään
– Vuosaarenlahden kokonaisuuden kustannukset pyritään puolittamaan hanketta keventämällä.
– Hanke suunnitellaan ja vaiheistetaan siten, että tulevaisuudessa laituripaikkoja on mahdollista. lisätä kysynnän kasvaessa.
– Uusi kaava aikataulutetaan siten, että se mahdollistaa Puotilanrannan kaavan tarvitsemat muutokset.
– Kustannusten kattamiseksi pyritään löytämään tuloja myös yksityisen liiketoiminnan mahdollisuuksista sekä vuokria tarkastelemalla.
Lisää vene- ja talvisäilytyspaikkoja
Vuosaarenlahdelle suunnitellaan pienvenesataman laajennusta. Tavoitteena on lisätä alueen laituri- ja talvisäilytyspaikkoja sekä mahdollistaa alueen merellisten palvelujen kehittyminen ja lisääminen. Asia on ajankohtainen, sillä Puotilan venesatamasta poistuu laituri- ja talvisäilytyspaikkoja Puotilanrannan uuden asuinalueen rakentumisen myötä. Lisäksi venepaikoille arvioidaan olevan Helsingissä entistä suurempi tarve väestönkasvun myötä. Alueella on kysyntää myös muille venesatamiin kytkeytyville toiminnoille.
Alueelle on suunniteltu n. 450 uutta venepaikkaa sekä n. 400 uutta talvisäilytyspaikkaa. Uutta toimitilakerrosalaa on 6 350 k-m². Mikäli uudesta toimitilarakentamisesta osa toteutuu venehotellina, saadaan lisäksi n. 400 kpl pääosin moottoriveneille tarkoitettua talvisäilytyspaikkaa.
Merellisiä palveluja ja uusi lumensulatuspaikka
Kaavaratkaisulla mahdollistetaan merellisen Helsingin palvelujen kehittyminen. Lisäksi kaavaratkaisun toteuttamisen myötä saadaan itäiseen Helsinkiin uusi lumensulatuspaikka.
Pienvenesatama on itäisen Helsingin suurimpia noin 680 venepaikallaan. Alue on alkanut rakentua 2000-luvun alussa, mutta sitä ei ole toteutettu valmiiksi kaavan mukaan, eikä kaavan mukainen rakentaminen ole kokonaisuudessaan toteutunut.
Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan se, kuinka venesatama-aluetta kannattaa laajentaa huomioiden pienvenesataman palveluiden kehittyminen, Vuosaaren Sataman tulevat tarpeet sekä alueen läheiset luonnonsuojelulliset arvot.
Mielipiteitä
Mielipiteet (kirjallisia mielipiteitä saapui 14 kpl) osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat venekerhojen ja veneilyalan yritysten tarpeiden huomioimiseen alueella, venesataman palveluihin, venepaikkoihin, talvisäilytykseen, meriväylään, pysäköintiin, julkiseen liikenteeseen, veneilyn ja pienvenesataman laajennuksen haittavaikutuksiin ympäröiville luonto- ja merialueille, lintujen elinolosuhteisiin, alueen virkistyskäytön kehittämiseen sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävilläoloon.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että venekerhojen ja veneilyalan yritysten tarpeita on sovitettu suunnitelmaan suunnittelun yleisluontoinen taso huomioon ottaen. Lisäksi veneilyn ja satamalaajennuksen vaikutuksia on arvioitu ja huomioitu suunnittelussa muun muassa sijoittamalla suurimmat täyttöalueet mahdollisimman kauas arvokkaista luontoalueista ja teettämällä suunnitelmasta virtauslausunto.