Lukija Risto Larjavaara on närkästynyt Merenkulkijankadun kiihdytysajojen meluhaitoista (Vuosaari-lehti 14.8. numero 25/2019). Paljon huolestuneempi olen kaahailijoiden osoittamasta piittaamattomuudesta liikenneturvallisuudelle. Merenkulkijankatu on pääväylä Porslahden isoon venesatamaan, jossa on myös vilkasta yöliikennettä. Todellisen vaaran aiheuttavat jopa 160 km tunnissa ajavat motoristit kadulla, jossa on 40 km tunnissa nopeusrajoitus.
Lähetin asiasta kirjeen pormestarin apulaiselle Anni Sinnemäelle vuosi sitten. Sittemmin pormestari Jan Vapaavuorelle ja lopulta sain vastuksen kaupungin liikenneinsinööri Janne Anttilalta. Hän totesi muun muassa:
”Jatkuvasta kiihdyttelystä ja ylinopeuden ajamisesta kannattaa olla yhteydessä alueen lähipoliisiin, joka voi valvontaiskulla vaikuttaa alueen liikennekäyttäytymiseen. Hidasteet saattavat vain siirtää moottoripyöräilijät uudelle alueelle ja kissa ja hiiri -leikki on valmis. Poliisin toimesta tekijät saadaan vastuuseen ja pois ratista.
Liikennesuunnitelmalliset keinot nopeusrajoitusten noudattamiseen ovat valitettavasti rajalliset. Tämänhetkinen tilanne on se, että päätöksen saaneita rakentamattomia hidasteita on Helsingissä yli 150 ja kaupunki pystyy määrärahojensa puitteissa rakentamaan vuosittain vain 20–30 uutta hidastetta.”
Ihmettelen, ettei 160 kilometrin tuntinopeutta Merenkulkijankadulla, jossa on tuo 40 tuntikilometrin enimmäisnopeusrajoitus, viranomaisten taholta pidetä liikenneturvallisuusriskinä. Jos katu olisi 200 metriä pidempi, niin siinä voitaisiin ajaa varttimailin kiihdytysajo, jossa moottoripyörien nopeus nousee 230 kilometriin tunnissa. Pitäisivätkö viranomaiset sitä jo liikenneturvallisuusriskinä?
Kiihdytysajoille, niin autoille kuin moottoripyörillekin, voisi osoittaa turvallisen paikan vaikkapa käytöstä poistetulle Malmin lentokentälle.
Markus Uomala,
Omenamäenkatu, Vuosaari