OSA 2: Vuosaaren terveysasema vastaa kysymyksiin ja palautteeseen

Lääkäreitä.

Lääkärit työskentelevät moniammatillisissa tiimeissä. Kuva: Virpi Velin

Ohessa vastauksia Vuosaari-toimikunnan vierailun yhteydessä 7.3. esitettyihin kysymyksiin ja Facebook-ryhmästä tulleeseen palautteeseen. Vastausten ensimmäisen osan voi lukea Vuosaari-lehden nettilehdestä.

Asiakasneuvonta

Toisessa kerroksessa, Columbus-kauppakeskuksen tasolla, pinkkien seinien sisäpuolella on terveysasemapalvelujen asiakasneuvontapiste, jossa tapaat asiakasneuvojamme ma–pe klo 7–17 ja maanantaisin klo 18 saakka. He neuvovat monenlaisissa asioissa, kuten itseilmoittautumisautomaattien käytössä, tarkistavat varatun vastaanottoaikasi ja ohjaavat sekä saattavat tarvittaessa oikeaan paikkaan. Asiakasneuvojat kertovat sinulle myös, kuinka pitkä odotusaika on hoidon tarpeen arvioon hoitajalle, toimistopalveluihin tai sosiaaliohjaukseen.  Yksi asiakasneuvojista on mahdollisimman usein opastamassa myös 3. kerroksen aulassa, jossa sijaitsee myös ITE-piste. Siellä voit käydä mittaamassa verenpaineen ja hakea erilaisia hoidon seurannan lomakkeita. Huhtikuun aikana saamme ITE-pisteeseen asiakastietokoneen ja asiakasneuvojamme opastavat sinua tarvittaessa mm. sähköisten palvelujemme sekä Omakannan käytössä.

Asiakaspalautteet

Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa on otettu huhtikuussa käyttöön uusi Feedbackly-pikapalautejärjestelmä, jolla voit antaa tarkemmin ja kohdennetusti palautetta. Hymynaaman valitsemisen jälkeen voit antaa palautetta esimerkiksi siitä, miten onnistuimme asiakaspalvelussa, saitko tarvitsemasi avun, oliko palvelu ja hoito osaavaa ja riittävän nopeaa. Seuraamme pikapalautteita yhdessä osastonhoitajan kanssa joka päivä ja näemme palautteiden lukumäärän sekä jakautumisen saman päivän aikana tunneittain. Käymme tulokset läpi henkilökunnan kanssa ja mietimme yhdessä konkreettisia toimenpiteitä, miten voisimme onnistua vielä paremmin. Palautteen antaminen Feedbacklyn kautta on helppoa. Toivomme mahdollisimman monen antavan pikapalautetta terveysasemalla käydessä. Laboratoriokäynteihin liittyvää palautetta voit antaa tällä hetkellä vain sähköisesti. 

JUTTU JATKUU KUVAN JÄLKEEN…

Asiakas terveysasemalla.

Vuosaaren terveysaseman asiakas. Kuva: Virpi Velin

Lääkäripalvelut

Lääkärivakansseja on yhteensä 25, joista yksi on lähiesimiehenä työskentelevä ylilääkäri. Vaihtuvuutta ja lääkärivajausta on ollut pitkään, mikä on kuormittanut työssä olevia liikaa ja osaltaan vaikeuttanut lääkäritilannetta entisestään. Lääkäritilanne on tällä hetkellä valitettavan vaikea useammallakin Helsingin terveysasemalla. Terveyskeskuslääkäreiden rekrytoinnissa on suuria haasteita myös naapurikaupungeissa ja koko maassa. Vuosaaresta puuttuu toukokuussa viisi lääkäriä. Kesällä saamme vahvistukseksi kolme innokasta lääketieteen kandia, mikä on paremmin kuin monella muulla Helsingin terveysasemalla. Merkittävästä lääkärivajauksesta huolimatta olemme onnistuneet tarjoamaan kuitenkin kiireettömän vastaanottoajan kaupungin keskiarvoa nopeammin, parin viikon kuluessa tänäkin keväänä. Lääkärit ovat tehneet vaikeassa tilanteessa äärimmäisen hyvää työtä ja venyneet monen monta kertaa potilaiden parhaaksi.

Osa lääkäreistämme on ulkomailla valmistuneita. He ovat kaikki suorittaneet kolmivaiheiset tentit, mukaan lukien suomen kielen kokeen ennen Valviran myöntämää lupaa työskennellä lääkärinä Suomessa. Ulkomaalaistaustaisten lääkärien määrä on lisääntynyt Helsingissä, ja Itä-Helsingin terveysasemilla heitä on tavallista enemmän. Vierasperäisestä nimestä huolimatta moni heistä on käynyt koulunsa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Suomessa. Helsinki kansainvälistyy vauhdilla ja Itä-Helsingissä jo joka neljäs asukas puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea. Työyhteisön monikielisyys on rikkaus ja vähentää esimerkiksi tulkkipalvelujen tarvetta.

Lääkärit työskentelevät moniammatillisissa tiimeissä. Työpäivät ovat erilaisia ja etenkin nuoret lääkärit saavat helposti apua kokeneemmalta kollegalta, kun töitä ei tarvitse tehdä yksin. Lääkärit suunnittelevat itseohjautuvasti työvuorot ja lomat tiimeissä, mikä lisää työviihtyvyyttä. Lääkärit ovat puhelintilassa ja 2. kerroksen hoidon tarpeen arvioinnissa hoitajien apuna ja helposti konsultoitavissa. Lääkärit ovat lisääntyvästi yhteydessä potilaisiin sähköisesti. Vastaanotolla tavataan ne potilaat, jotka tarvitsevat fyysistä tutkimista tai laajempaa kokonaisarviota. Lääkärit haluavat muistuttaa potilaita, että vastaanottoajasta osa kuluu potilasasiakirjamerkintöjen kirjaamiseen sekä reseptien ja lähetteiden kirjoittamiseen ja aikataulut ovat varsin tiukat työpäivän aikana. Jotta tiedät paremmin, mitä vastaanotolla on yhdessä sovittu, olemme ottaneet käyttöön keltaisen jatkohoitolapun. Tästä voit tarkistaa jatkosuunnitelman myöhemminkin.

Vuosaaressa on aloitettu maaliskuun lopulla pienimuotoinen pilotti lääkäreiden etävastaanotoista. Lääkäri soittaa suunnitellusti potilaalle, arvio nykytilanteen, antaa hoito-ohjeet, uusii reseptit ja tekee hoitosuunnitelman. Etävastaanottopilotti laajenee toukokuussa, kun saamme mukaan mahdollisuuden ottaa kuvayhteys potilaaseen. Tämän avulla käyttömahdollisuudet laajenevat. On upeaa saada olla ensimmäisenä terveysasemana keräämässä kokemusta uudesta lääkäripalvelusta, joka tulee myöhemmin syksyllä laajenemaan useammalle terveysasemalle.

Terveysaseman sisääntuloaula.

Sisääntuloaula osoitteessa Kahvikuja 3. Kuva: Virpi Jolkkonen

Omaolo

Sähköinen oirearviointi on nyt laajentunut. Voit ajasta ja paikasta riippumatta helposti arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa. Vastausten perusteella saat toimintasuosituksen ja hoito-ohjeet. Käy tutustumassa www.omaolo.fi

Oirearviot: polven oire tai vamma, yskä, korvan kipu ja lukkoisuus, kurkkukipu tai nieluoire, olkapään kipu, jäykkyys tai vamma, alaselkäkipu tai -vamma, hengitystietulehdus, virtsatietulehdus.

Palveluarviot: arvio liikkumisesta kodin ulkopuolella, arvio henkilökohtaisesta avusta, arvio omaishoitotilanteesta.

Tulevia tapahtumia

17.4. ja 22.5. klo 12–14 Vuosaaren apteekissa Columbuksessa terveydenhoitajat tavattavissa.

7.5. ja 5.6. klo 17–19 Asiakasosallisuusillat, infoa Perhekeskuksen ja Terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluistamme.

Aurinkoista pääsiäistä toivottaen
Virpi Jolkkonen,
ylilääkäri, Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskus