Sähköiset palvelut lisääntyvät ja etälääkärivastaanotot alkaneet Vuosaaren terveysasemalla

Terveydenhoitaja Sohlman ja erikoislääkäri Suolinna käsittelevät päivittäin useiden potilaiden sähköisiä yhteydenottoja.

Terveydenhoitaja Sohlman ja erikoislääkäri Suolinna käsittelevät päivittäin useiden potilaiden sähköisiä yhteydenottoja.

Sähköiset palvelut mahdollistavat yhteydenotot sosiaali- ja terveyspalveluihin ajasta ja paikasta riippumatta. Säästät omaa aikaasi, kun sinun ei tarvitse odottaa takaisinsoittoa eikä jonottaa paikan päällä. Kun mahdollisimman moni käyttää sähköisiä palveluja, voimme palvella paremmin perinteisillä tavoilla niitä asiakkaita, jotka eivät halua tai pysty käyttämään sähköisiä palveluja.

Maanantai on viikon ruuhkaisin päivä. Vuosaaren terveysasemalle tulee maanantaisin yli 500 puhelua, ja takaisinsoitto ruuhkautuu alkuviikosta usein. Paikan päälle kannattaa tulla jonottamaan vain oikeasti kiireellistä hoitoa tarvitsevan sairauden tai asian vuoksi. Odotusajat ovat maanantaisin tavallista pidemmät. Muistathan, että Kanta-palvelusta (Omakanta) voit tarkistaa omat terveystietosi ja hoitosuunnitelmasi.

Sujuvammin sähköisesti

Sähköisiä yhteydenottoja tulee Vuosaaren terveysasemalle noin 1 300 kuukaudessa. Tämän vuoden alusta syyskuun loppuun mennessä olemme käsitelleet yhteensä 11 500 sähköistä yhteydenottoa, mikä on asukasmäärään verrattuna kaupungin suurin määrä.

Voit kertoa meille asiasi, perua ajan tai varata vastaanottoajan sähköisellä yhteydenottolomakkeella.  Myös saman päivän kiireellistä hoitoa tarvitsevassa sairaudessa saat ajan helpommin sähköisesti.  Moni asia voidaan nykyään hoitaa sujuvasti ilman vastaanottokäyntiä. Digihoitaja seuloo asemalle tulleet sähköiset yhteydenottolomakkeet mahdollisimman nopeasti saman päivän aikana ja ottaa yhteyttä sinuun tai ohjaa viestisi tarvittaessa toiselle ammattilaiselle, vaikkapa fysioterapeutille, sosiaaliohjaajalle tai lääkärille.

Kiireettömissä asioissa voit lähettää sähköisen viestin suoraan omalle hoitajallesi, tai myös fysioterapeutille tai lääkärillekin, jos sinulle on avattu niin sanottu kahdensuuntainen sähköinen asiointi. Näihin viesteihin vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Yksittäiselle ammattilaiselle lähettyihin sähköisiin viesteihin vastaaminen on hitaampaa, koska työntekijä voi tulla iltavuoroon, olla koulutuksessa tai äkillisesti poissa. Ammattilaiset katsovat omat sähköiset viestinsä työpäivän aikana muiden tehtävien välissä ja ottavat yhteyttä asiakkaaseen asian vaatiman kiireellisyyden mukaan. Jos tarvitset kiireellistä yhteydenottoa, ota yhteys yhteydenottolomakkeella, joita digihoitaja seuraa joka tunti.

Tutustu vaihtoehtoihin terveysaseman nettisivuilla www.hel.fi/vuosaarensote tai asiointi.hel.fi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Terveydenhoitaja Sohlman ja erikoislääkäri Suolinna miettivät yhdessä potilaan sähköisellä viestillä tulleen asian ratkaisemista. Potilas saa hoito-ohjeet ja reseptin sujuvasti ilman käyntiä terveysasemalla.

Terveydenhoitaja Sohlman ja erikoislääkäri Suolinna miettivät yhdessä potilaan sähköisellä viestillä tulleen asian ratkaisemista. Potilas saa hoito-ohjeet ja reseptin sujuvasti ilman käyntiä terveysasemalla.

Omaolo-oirearviot lisääntyvät

Oletko jo tutustunut Omaolo-oirearvioihin? 9500 helsinkiläistä on jo lähettänyt oirearvion terveysasemille ja vielä useampi on saanut hoito-ohjeet itselleen. Omaolon käyttö on helppoa. Voit tehdä ajasta ja paikasta riippumatta sähköisen oirearvion helposti kotisohvalta tai vaikka metromatkalla töihin. Saat heti vastaukset huoleesi, itsehoito-ohjeet tai voit lähettää vastauksesi ammattilaiselle terveysasemalle. Sinuun otetaan yhteyttä pian ja voit esimerkiksi hakea tarvitsemasi lääkityksen suoraan apteekista.

Omaolon oirearviot lisääntyvät edelleen lokakuussa ja mukaan tulevat seksitaudit ja yleinen oirearvio. Omaolon yleisessä oirekyselyssä saat ohjeita erilaisista kivuista, iho-oireista, vatsavaivoista, sydän- ja keuhko-oireista ja mielialaoireista. Digihoitaja katsoo kaikki omaolon kautta lähetetyt yhteydenotot ja ohjaa osan niistä lääkärille.

Omaolo-oirearviot
•Virtsatietulehdus
•Hengitystietulehdus (flunssa)
•Korvan kipu tai lukkoisuus
•Yskä
•Kurkkukipu tai nieluoire
•Silmätulehdus
•Alaselkäkipu tai -vamma
•Olkapään kipu, jäykkyys tai vamma
•Polven oire tai vamma
•Päänsärky
•Ripuli
•Peräaukon seudun oire
•Närästys
•Seksitaudit
•Yleinen oirekysely

Omaolon antamat suositukset ovat aina henkilökohtaisia, ja ne perustuvat lääketieteelliseen tutkimusnäyttöön. Omaolossa voit tehdä myös seuraavia palveluarvioita: liikkuminen kodin ulkopuolella, henkilökohtaisen avun tarve tai omaishoitotilanne. www.omaolo.fi.

Lääkärin etä- ja videovastaanotot

Vuosaaren terveysasemalla olemme edelläkävijöitä sähköisten ja etäpalvelujen kehittämisessä ja käyttöönotossa. Aloitimme ensimmäisenä terveysasemana lääkärin etävastaanottojen kokeilun tänä keväänä toukokuussa, ja syyskuussa saimme mukaan videoyhteyden mahdollisuuden. Myös Malmin terveysasema on jo tullut mukaan kokeiluun. Ottaessasi yhteyttä Vuosaaren terveysasemalle, voimme tarjota sinulle vaihtoehtona sujuvampaa ja helpommin saavutettavaa palvelua, lääkärin etävastaanottoa. Saat lääkärin ja hoito-ohjeet lähelle sinua, kännykkääsi kuvan kanssa tai ilman.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

– Etävastaanotto säästää potilaan aikaa, kun lääkäri tulee lähelle potilasta kotiin tai vaikka työpaikalle kahvitauolle puhelimitse tai videoyhteyden kautta. Monet potilaan huolet voidaan hoitaa ilman fyysistä vastaanottoa, kertovat etälääkärit Suolinna ja Jokelin.

– Etävastaanotto säästää potilaan aikaa, kun lääkäri tulee lähelle potilasta kotiin tai vaikka työpaikalle kahvitauolle puhelimitse tai videoyhteyden kautta. Monet potilaan huolet voidaan hoitaa ilman fyysistä vastaanottoa, kertovat etälääkärit Suolinna ja Jokelin.

Etälääkärin vastaanotto on etukäteen suunniteltu pidempi puhelinvastaanotto videoyhteyden kanssa tai ilman. Etävastaanotolla voidaan hoitaa hyvin monia asioita, äkillisiä sairauden oireita, kiireettömiä vaivoja tai joitakin lääkitysasioita. Etävastaanotto säästää niin potilaan kuin ammattilaisen aikaa ja sopii silloin, kun ei tarvita fyysistä potilaan tutkimista vastaanotolla. Keräämme palautetta uudesta toiminnasta ja toivomme lisää asiakkaita tähän mukaan. Tulemme keräämään video- ja etävastaanoton jälkeen pikapalautetta, joka on erittäin tärkeää meille uuden toiminnan kehittämisessä.

Sähköinen terveystarkastus ja ryhmävastaanotot

Terveysaseman nettisivujen kautta voit tehdä sähköisen terveystarkastuksen ja ottaa käyttöön erilaisia valmennusohjelmia, joiden avulla voit parantaa mahdollisuuksiasi hyvään ja terveelliseen elämään. Palvelu on maksuton, ja saat itsellesi raportin ja ennusteen eliniän odotteestasi. Jos sairastumisriskisi on koholla, voit kopioida ja lähettää raportin tulokset terveysasemalle sähköisellä yhteydenottolomakkeella.

Tarjoamme sinulle useita erilaisia ryhmiä, joista saat tukea sairauksien omahoitoon ja elämäntapamuutoksiin. Ryhmiä on muun muassa PEF-ohjaukseen, astman ja tyypin 2 diabeteksen omahoitoon, sydänterveyteen, Marevan-hoitoon, painonhallintaan ja elämäntapoihin, tupakoinnin lopettamiseen ja nivelrikon omahoitoon. Ilmoittautumiset nettisivujemme kautta.

Kartoitamme edelleen vastaanotoilla ja puhelimitse mahdollisimman monen asiakkaamme terveysriskejä: tupakointia, ylipainoa ja verenpainearvoja. Mittausten avulla voimme kohdentaa aktiivista ohjausta ja hoitoa riskiryhmiin. Terveysaseman 3. kerroksen ITE-pisteessä voit mitata verenpaineesi ja punnita itsesi. ITE-pisteessä oleva asiakastietokone tulee siirtymään saadun asiakaspalautteen perusteella 2.  kerrokseen asiakasneuvonnan yhteyteen. Voit harjoitella asiakasneuvojien opastuksella Omakannan käyttöä, sähköisten viestien lähettämistä ja kokeilla Omaolo-oirearvioita.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

– Etävastaanoton onnistuminen perustuu tarkkaan kuunteluun potilaan oireista ja huolenaiheista, sanoo erikoislääkäri Jokelin.

– Etävastaanoton onnistuminen perustuu tarkkaan kuunteluun potilaan oireista ja huolenaiheista, sanoo erikoislääkäri Jokelin.

Tutustu palveluihimme ja ilmoittaudu ryhmiin: www.hel.fi/vuosaarensote.

Seuraa meitä myös Facebookissa: vuosaarenterveysasemavirallinen.

Asiakaspalautteet (kiitokset, kysymykset ja moitteet) ovat meille tärkeitä toiminnan ja palvelun kehittämiseksi. Voit antaa palautetta pikapalautteena Feedbackly-hymynaamalaitteella terveysaseman 2. ja 3. kerroksen uloskäynnin yhteydessä ja kirjallisesti: www.hel.fi/sote/fi/palaute.

Syksyn ensimmäinen asukasosallisuusilta on keskiviikkona 23.10. kello 17 alkaen. Tule kuulemaan ja keskustelemaan terveysaseman, suun terveydenhuollon ja päihdepoliklinikan palveluista.

Syysterveisin:
Virpi Jolkkonen, ylilääkäri, Vuosaaren terveysasema
Kuvat: Markus Snellman