Hernesaaren edustalla käynnistyy merentäyttö kalliolouheella vuoden 2020 aikana. Paikan päälle louhe kuljetetaan pääosin proomuilla meriteitse Vuosaaren edustalta. Merikuljetus vähentää huomattavasti rekkarallia Etelä-Helsingin kaduilla.
– Väylävirasto ja Helsingin Satama ovat käynnistämässä tänä vuonna Vuosaaren sataman väylän syventämisen. Urakassa muodostuu louhetta yli 800 000 kuutiota eli yli kahdeksan eduskuntatalon verran, ja se määrä pystytään hyödyntämään Hernesaaren rakentamisessa, sanoo Helsingin kaupungin massakoordinaattori Mikko Suominen.
Helsingin kaupunki on pyrkinyt jo vuosia hyödyntämään rakentamisesta tulevia maa- ja kivimassoja mahdollisimman tehokkaasti ja lähellä.
Kuljetus meritse proomuilla Itä-Helsingistä suoraan täytettäville alueille säästää kaupunkiympäristöä pölyltä ja liikenteeltä. Merikuljetus korvaa noin 55 000 kuorma-autolastia ja vähentää polttoaineen kulutusta 1,5 miljoonaa litraa. Rahan säästö vastaa 15 miljoonaa euron luokkaa ja hiilipäästöjä säästyy noin 3 200 tonnia.
Ruoppaus- ja täyttötyöt ajoittuvat vuosille 2020–2021. Hernesaareen rakennetaan 2020-luvulla noin 7 500 asukkaan kaupunginosa. Alueella tarvittavien meritäyttöjen määrä on kokonaisuudessaan 1 200 000 kuutiometriä.