Tallinnan-liikenteen moottorialukset

Moni suomalainen matkusti ensi kertaa Viroon Georg Otsilla.

Moni suomalainen matkusti ensi kertaa Viroon Georg Otsilla.

Liikenne moottorialuksilla Suomesta Neuvosto-Eestiin alkoi 1965. Raud Publishingiltä on ilmestynyt näyttävä teos, joka kertoo Helsinki–Tallinna-laivareitin historian vuodesta 1965 alkaen. Teos esittelee kaikki linjalla liikennöineet varustamot ja alukset. Siinä on paljon tarkkaa tietoa reitin historiasta Neuvosto-Eestin ajoista, Viron uudelleen itsenäistymisen kautta nykypäivään. Esiteltäviä aluksia on yli 100 ja upeita kuvia vaajat 500.

Kirjassa ovat mukana tutut matkustajalaivat, kuten Georg Ots, Kristina Regina, Tallink, Sally Albatross, Cinderella, Nordlandia ja MyStar. Esittelyssä ovat myös hieman tuntemattomat kulkijat, kuten Vanemuine, Suvetar, Alla Tarasova, Delfin Clipper ja Normandy.

Kirjaan tulivat lisäksi kaikki reitillä vierailleet noin 30 pientä pika-alusta, kuten esimerkiksi Sinilind, Liisa, Tallink Express I, Viking Express III ja Superseacat Three.

Kirjassa on esitelty myös Vuosaaren satamasta Tallinnaan 2009 alkanut matkustajaliikenne ja 2019 Muugan satamaan avattu reitti ja  sen Eckerö Linen Finbo Cargo -alus.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen…

Vuosaaren satama on osa Tallinnan-liikenteen monipuolista historiaa. Eckerö Linen Finbo Cargo kulkee säännöllisesti Vuosaari–Muuga-linjalla.

Vuosaaren satama on osa Tallinnan-liikenteen monipuolista historiaa. Eckerö Linen Finbo Cargo kulkee säännöllisesti Vuosaari–Muuga-linjalla.

Teoksesta selviää muun muassa, kuinka laivalinjan uudelleen avaaminen vuonna 1965 onnistui. Millaista oli laivalla matkustaminen Neuvosto-Eestiin? Miten “laulava vallankumous” ja Viron uudelleen itsenäistyminen vaikuttivat matkailuun? Mistä reitin laivat on hankittu ja mihin linjan entiset alukset ovat päätyneet? Mitä onnettomuuksia reitillä on sattunut? Miten Suomenlahden yli on pendelöity töiden vuoksi? Miten Helsinki–Tallinna-laivareitistä on kehittynyt yksi maailman vilkkaimmista matkustajalaivalinjoista?

Kirjan myötä voi tarkistaa, millä aluksilla Tallinnaan on vuosien varrella tullut matkustettua ja palauttaa mieleen omia matkamuistoja. Se sopii esimerkiksi kaikille Suomen merenkulusta ja laivanrakennuksesta kiinnostuneille sekä Viron-matkojen ystäville.

Kirjan kirjoittaja ja kustantaja Peter Raudsepp on vuosaarelainen. Vuonna 2018 ilmestynyt Höyrylaivalla Tallinnaan -kirja käsitteli reitin aikaisemmat vaiheet vuosina 1837–1981. Molempia kirjoja saa myös kirjakaupoista ja kirjastoista.

Tallinnan-liikenteen moottorialukset. Kustantaja: Raud Publishing, 2024. 435 sivua, n. 490 kuvaa. Hinta kustantajalta tilattaessa on 46 € / kpl (sis. alv). Tiedustelut: peter.raudsepp@elisanet.fi tai p. 050 302 9711.

Tallinnan-liikenteen moottorialukset. Kustantaja: Raud Publishing, 2024. 435 sivua, n. 490 kuvaa.
Hinta kustantajalta tilattaessa on 46 € / kpl (sis. alv). Tiedustelut: peter.raudsepp@elisanet.fi tai p. 050 302 9711.