
Irja keskustelemassa sairaanhoitaja Xhyljeta Dedollin kanssa, joka hoitaa yhteydenpidon Vuosaaren terveysaseman kanssa.
Vuosaari tunnetaan aktiivisesta yhteisöllisyydestään, ja yksi hieno esimerkki tästä löytyy Senioritalo Ceciliasta. Senioritalon asukkaat ovat kokeneet Vuosaaren terveysaseman palvelun sujuvaksi ja avun olevan helposti saatavilla. Kiitokset kuuluvat sekä terveysasemalle että vuosaarelaiselle Capri Hoivapalvelut Oy:lle, jonka sairaanhoitaja toimii siltana senioritalon ja terveysaseman välillä. Malli on tuonut helpotusta niin senioreiden arkeen kuin terveysaseman kuormitukseen ja on ollut käytössä jo yli vuoden. Yhteistyö sai alkunsa Vuosaaren terveysasemalta, jossa tunnistettiin tarve kehittää toimintaa arkea helpottavaksi ja sujuvaksi juuri senioreiden näkökulmasta.
Senioritalon peruspalvelumaksuun kuuluvan sairaanhoitajan vastaanoton ansiosta asukkaat pääsevät arkisin nopeasti matalalla kynnyksellä sairaanhoitajan juttusille. Yhteyden saaminen terveysasemalle on monelle seniorille ollut iso haaste, ja malli, jossa tuttu sairaanhoitaja hoitaa yhteydenotot asukkaiden puolesta, on rauhoittanut tilannetta huomattavasti. Asukas saa tiedon takaisin senioritalon sairaanhoitajalta ilman huolta siitä, onnistuiko soitto tai ymmärsikö lääkäri hänen tilanteensa.
– Monelle seniorille pelkkä puhelinpalvelu on este. Kuulo on heikentynyt, oma ilmaisu ei aina toimi puhelimessa, ja stressiä syntyy helposti. Tämä malli on rauhoittanut tilannetta huomattavasti, kertoo palvelupäällikkö Kadri Arffman Senioritalo Ceciliasta.
Capri Hoivapalvelut Oy:n sairaanhoitaja Xhyljeta Dedolli kertoo viikoittaisen yhteistyön olevan sujuvaa ja hyvin toimivaa. Yhteydenotto terveysasemalle tapahtuu kerran viikossa ennalta sovittuna ajankohtana, jolloin asioihin saadaan nopeasti selkeyttä ja ratkaisuja. Tuttu ja selkeä kontakti terveysasemalla mahdollistaa ripeän toiminnan ja rakentaa luottamusta osapuolten välille. Dedollin mukaan yhteistyö tuo arkeen varmuutta ja sujuvuutta ja on helpottanut niin asukkaiden kuin omaistenkin huolta merkittävästi. Monelle jo pelkkä tieto siitä, että joku hoitaa yhteydenpidon terveysasemalle heidän puolestaan, tuo valtavan helpotuksen.
Sairaanhoitaja korostaa, että Cecilian ja terveysaseman välillä vallitsee vahva tiimihenki, jossa yhteinen tavoite on selkeä: asukkaiden hyvä ja turvallinen arki. Sairaanhoitaja iloitsee siitä, että yhteistyö mahdollistaa aidon tuen myös niille, joilla ei ole läheisiä tukemassa.
– On hienoa nähdä, ettei kukaan jää yksin, Dedolli tiivistää.
Vuosaaren terveysaseman ylilääkäri Minttu Maijalan mukaan malli on tuonut monia hyötyjä myös terveysaseman suuntaan.
– Suurin osa asiakkaistamme saa apua vaivaansa jo puhelun aikana, ja hoito alkaa käytännössä jo ensikontaktissa. Tarvittaessa sairaanhoitaja voi konsultoida vieressään olevaa lääkäriä heti puhelun aikana. Kun sairaanhoitaja on seniorin sijaan yhteydessä suoraan terveysasemalle, varmistetaan, että sekä senioritalon hoitohenkilökunta että asiakas itse ymmärtävät jatkohoito-ohjeet parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä parantaa hoidon laatua ja yhdenvertaisuutta. Lisäksi hoidon jatkuvuus vahvistuu, kun asioidaan puolin ja toisin tuttujen ihmisten kanssa, Maijala kertoo.
– Aina kaiken ei tarvitse olla monimutkaista. Joskus pienet, kokeilemisen arvoiset ideat ovat kullan arvoisia, Kadri Arffman muistuttaa.
Senioritalo Cecilia toimii osoitteessa Punakiventie 2 B. Lisää tietoa senioritalosta löytyy verkkosivuilta www.cecilia.fi
Teksti: Kadri Arffman

