Alkukesällä 2017 alkanut Vartiokylänlahden ylittävän Vuosaaren sillan remontti ja kevyelle liikenteelle tarkoitetun uuden Raittisillan rakentaminen ovat täydessä vauhdissa. Urakka sisältää vuonna 1966 valmistuneen sillan remontin, uuden Raittisillan rakentamisen, taitorakenteet siltojen päissä sekä katurakenteet.
Projektinjohtaja Jukka Repo Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta, onko Vuosaaren siltaremontti aikataulussaan, mitä on vielä tekemättä?
– Urakalle myönnettiin nyt syksyllä lisäaikaa kuusi kuukautta, joten se valmistuu joulukuussa 2019. Korjattavan sillan etelänpuoleinen kansi on vielä remontoimatta. Lisäksi katurakenteita ja viherrakenteita tehdään vielä siltojen kummallakin puolella.
Miksi urakka tarvitsee puoli vuotta lisäaikaa, onko töiden aikana ilmennyt jotain yllättävää?
– Yllätyksiä ovat olleet korjattavan sillan kannen betonin sekä rakenteiden huonompi kunto kuin etukäteen tehdyt tutkimukset osoittivat. Se on vaikuttanut korjaussuunnitelmien muuttamiseen työn aikana, mikä on puolestaan vaikuttanut aikatauluun ja kustannuksiin. Lisäksi sillan huolellisen suunnittelun ja toteutuksen tarkoituksena on ollut säilyttää sillan kantavuus entisellään, jotta jatkossakaan ei tarvita painorajoituksia.
Pysyykö urakka budjetissaan?
– Remontti on budjetissaan, eikä 20 miljoonan euron kustannusarvioita olla ylittämässä. Tämän hetken tietojen mukaan sen alle jäädään 10,5 prosenttia. Summat tarkentuvat urakan lopussa.
Milloin uusi kevyeen liikenteen silta avautuu?
– Raittisilta avataan kevyelle liikenteelle viikon 48 lopussa, siis ensi viikolla. Samalla autoliikenne siirtyy sillan pohjoiselle kannelle.
Onko sinulla jotain lisäkommentteja koskien urakkaa?
– Graffititaidetta on tullut aika paljon työmaan tukimuureihin ja siltoihin. Taiteilijat voisivat toteuttaa teoksensa vaikkapa jonnekin Helsingin laillisista maalauspaikoista, nyt niiden poistamiseen kuluu turhaa aikaa ja rahaa.
Haastattelu: Antti Honkanen