Koronapandemia on tammi–kesäkuussa vähentänyt merkittävästi Helsingin sataman kautta kulkevaa laivamatkustusta sekä vaikuttanut tavaraliikenteen määriin. Pandemia on merkittävin syy myös yhtiön ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon laskulle.
Tammi–kesäkuussa linjaliikenteessä oli 2,4 milj. matkustajaa, mikä on 55,3 % viimevuotista vähemmän.
Helsingin Sataman ensimmäisten kuukausien liikenne toteutui lähes ennakoidusti, mutta koronaviruspandemian myötä matkustajaliikennettä alettiin rajoittaa ja maaliskuun puolessa välissä laivamatkustus loppui lähes kokonaan. Toukokuun puolessa välissä matkustusrajoituksia kevennettiin ja matkustajamäärät lähtivät hiljalleen palautumaan. Varustamot toivat markkinoille uusia laivalinjoja korvaamaan erityisesti Tukholman liikennettä, jonka odotetaan käynnistyvän vasta syksyllä.
Koronatilanne iski erityisen voimakkaasti kansainväliseen risteilijäliikenteeseen. Tällä hetkellä on epävarmaa, pääseekö se kuluvana vuonna lainkaan käynnistymään.
Rahti edellisvuotta alemmalla tasolla
Helsingin Sataman kokonaistavaraliikenne oli 6,6 milj. tonnia (-9,2 %) vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Tavaraliikenteen osalta vuoden ensimmäiset kuukaudet toteutuivat lähinnä työmarkkinatilanteen ja Kiinan koronatilanteen vuoksi hieman alavireisesti. Maalis–huhtikuussa kuitenkin tavaraliikenne piristyi yhteiskunnan varautuessa koronatilanteen toimitusvaikeuksiin. Tämän jälkeen tavaraliikenne on toteutunut noin 10 % edellisvuotta alemmalla tasolla.
Liikevaihto laski merkittävästi
Helsingin Satama Oy:n tammi–kesäkuun liikevaihto 33,4 miljoonaa euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna se laski 26,7 %. Suurin vähennys tulee matkustajaliikenteestä. Koko kuluvan vuoden osalta Helsingin Satama ennakoi yhtiön liikevaihdoksi 74 miljoonaa euroa (2019: 95,6), mistä johtuen yhtiön tulos on jäämässä tappiolliseksi.
Yhtiön kulurakennetta on sopeutettu ja säästöjä on saatu kaikissa kuluryhmissä. Investointien määrä oli vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 10,9 miljoonaa euroa, mutta osa kuluvalle vuodelle aiotuista investoinneista on jouduttu lykkäämään tuleville vuosille.
– Tärkeimmät investoinnit, mukaan lukien Vuosaaren meriväylän syvennys ja kestävän kehityksen hankkeet, toteutetaan kuitenkin suunnitellusti, kertoo toimitusjohtaja Ville Haapasaari.
Yleisesti arvioidaan, että koronatilanteesta voi olla seurauksena pidempiaikainen taantuma, mikä heikentää tavaraliikenteen näkymiä. Matkustajaliikenteen osalta myös vuosi 2021 tulee olemaan tavallista heikompi, varsinkin kansainvälisessä risteilyliikenteessä.