Ajankohtaista asiaa Vuosaaren terveysasemalta

Vuosaaren terveysaseman aula.

Vuosi 2018 on ollut monien muuttojen ja muutosten vuosi Vuosaaren terveysasemalla. Terveysasemapalvelut ovat nyt selkeämmin 2. ja 3. kerrosten uudistetuissa ja valoisissa tiloissa. Odotustilojen kalusteita uusitaan vielä ja myös lapset huomioidaan erikseen. Opasteita täydennetään selkeämmiksi asiakaspalautteiden perusteella.

Itseilmoittautumisautomaatit

Itseilmoittautumisautomaatit ovat olleet käytössä syyskuusta alkaen ja asiakkaat ovat oppineet käytön hyvin. Numerointiohjelma on aiheuttanut runsaasti hämmennystä etenkin 2. kerroksen ilman ajanvarausta tulevien jonon osalta. Automaatin antamat kutsunumerot eivät ole numerojärjestyksessä, mutta jono puretaan tulojärjestyksessä. Poikkeuksena lapsipotilaat poimitaan jonosta nopeammin, jotta odotusaika ei olisi heille kohtuuttoman pitkä. Ilmoittautumisautomaattijärjestelmän toimittajalle on annettu palautetta numerojärjestyksen korjaamisesta loogisemmaksi ja odotamme tähän parannusta. Asiakasneuvojat opastavat mielellään automaattien käytössä ja kaikissa talon palveluissa.

Uusi ilmoittautumisautomaatti.

Vuosaaren terveysaseman uusi itseilmoittautumisautomaatti.

Ilman ajanvarausta tulevien jono on ruuhkautunut ajoittain pahasti ja odotusajat ovat olleet kohtuuttoman pitkiä. Etenkin maanantaisin ruuhkat ovat olleet pahimmat. Jos monilapsinen perhe ottaa vain yhden jonotusnumeron, ei jonotilanne näy seuraaville asiakkaille eikä henkilökunnalle todenmukaisena. Tämä on aiheuttanut valitettavaa harmia monelle. Jokainen asiakas tarvitsee oman kutsunumeron. Jonottamisen sijasta toivomme edelleen mahdollisimman monen käyttävän sähköistä yhteydenottoa, jota kautta saa myös saman päivän kiireellisiä vastaanottoaikoja. Vain päivystyksellistä hoitoa tarvitsevan vaivan vuoksi kannattaa tulla suoraan paikan päälle.

Takaisinsoittopalvelu

Takaisinsoittopalvelun kanssa tehdään edelleen kovasti töitä. Hoitohenkilökunnan äkilliset poissaolot ovat vaikeuttaneet puhelujen soittoa tavoiteajassa ja puheluja on soitettu joitakin kertoja poikkeuksellisesti myös viikonloppuisin. Influenssarokotuskyselyt ja syksyn infektiokausi on näkynyt puhelumäärien nousuna. Valitettavasti päällekkäiset yhteydenotot eri kanavien (puhelin, sähköinen ja paikan päälle tulo) kautta hidastavat lisäksi kaikkien palvelua. Sähköisesti voi lähettää yhteydenottopyynnön omalle yhteyshenkilölle tai yleisesti terveysasemalle, kertoa vaivan tai perua myös varatun ajan: asiointi.hel.fi

OMAOLO-oirearvio

Meillä on lisäksi käytössä sähköinen OMAOLO-oirearvio. Tällä hetkellä asiakas voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta sähköisen oirearvion itse naisen virtsatietulehdusoireissa, ylähengitystietulehduksessa (flunssa) tai alaselkäkivussa. OMAOLO antaa itsehoito-ohjeet tai asiakas voi lähettää sähköisen oirearvion meille ja otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Moni asia voidaan hoitaa ilman käyntiä tai jonotusta. OMAOLO-oirearvio löytyy: hel.fi/vuosaarensote   

Henkilöstötilanne

Henkilökunnassa on ollut vaihtuvuutta poikkeuksellisen paljon kuluneen vuoden aikana. Hoitajatilanne on tällä hetkellä hyvä. Lääkäritilanne on juuri nyt huonompi, ja etenkin joulu- ja tammikuun aikana puuttuu useampi lääkäri. Tämän johdosta mm. neuvolalääkärivastaanottoja on järjestetty lisää muilta terveysasemilta. Jokainen lapsi ja odottava äiti saa tarvitsemansa ajan. Toisaalta olemme saaneet myös erikoislääkäripalveluja, ja mm. ortopedi ja gynekologi pitävät vastaanottoja meillä.

Uusia palvelumuotoja

Uusia asiakaslähtöisiä palveluja on kokeiltu yhdessä lähiapteekin kanssa joulukuussa. Terveydenhoitajat ovat olleet tavattavissa apteekin yhteydessä ja heidän kanssaan on voinut keskustella omaan terveyteen liittyvistä asioista ja saada ohjausta monissa asioissa mm. rokotuksiin liittyen. Tiistaiaamupäivisin Seniori Infon neuvontapiste on 2. kerroksen aulassa kertomassa monipuolisista ikääntyneiden palveluista. Terveydenhoitajan voi tavata keskiviikkoiltapäivisin ilman ajanvarausta. Ohjausta saa myös englanniksi ja somaliaksi. Otamme mielellämme asiakkailtamme ehdotuksia asiakastapahtumista ensi vuodelle. Nettisivuiltamme löytyy runsaasti tietoa kaikista palveluista ja siellä voi ilmoittautua myös ryhmiin. Seuraa meitä myös Facebookissa: vuosaarenterveysasemavirallinen

Loppuvuoden aukiolot

Loppuvuoden ja vuodenvaihteen pyhien ja henkilökunnan lomien vuoksi palveluja on supistettu ja kiireettömien vastaanottoaikojen määrä on vähäisempi ja mm. luomien näyttöpoli jatkuu vasta loppiaisen jälkeen. Aukioloaikamme on 21.12.2018–4.1.2019 klo 7–16.

Kiitämme kaikkia asiakkaitamme yhteistyöstä ja arvokkaista asiakaspalautteista kuluneen vuoden aikana. Haluamme rakentaa yhdessä kanssanne entistä parempia ja sujuvampi sosiaali- ja terveyspalveluja Vuosaaressa.

Vuosaaren terveysaseman henkilökunta toivottaa kaikille asiakkaillemme rauhallista ja onnellista joulunaikaa.

Virpi Jolkkonen, ylilääkäri, Vuosaaren terveysasema