Vuosaaren metroaseman pyöräkaapit poistettiin ja niiden tilalle rakennetaan uusia pyörätelineitä.
– Vuosaaren pyöräkaappikokeilua ei valitettavasti saatu toimimaan toivotulla tavalla, ja tämän vuoksi olemme päättäneet korvata kaapit moderneilla, runkolukituksen mahdollistavilla pyörätelineillä tulevan kevään ja kesän aikana, kertoo HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen.
Pyöräkaappikokeilu on ollut HKL:lle vaikea, ja kaappeja ei ole kokeiluun kuluneiden vuosien aikana missään vaiheessa saatu palvelemaan pyöräilijöitä hyvin.
– Tutkimme jatkossa niin asiakkaan kuin pyöräpysäköinnin järjestäjänkin näkökulmasta helpommin toteutettavia malleja pyöräkaapeiksi osana koko pyöräpysäköinnin kehittämistä, Mäkinen sanoo.
Kaapit purettiin Vuosaaresta joulun jälkeen, ja tilalle rakennetaan uusia pyörätelineitä. Pyörätelineiden määrä lisääntyy tämän jälkeen Vuosaaressa noin 50 pyöräpaikalla ja lisäksi muualla Vuosaaren metroaseman ympäristöön telineitä uusitaan ja lisätään noin 350 pyörälle.
HKL kehittää parhaillaan pyöräpysäköintiä voimakkaasti osana joukkoliikenteen liityntäpysäköintiä. Helppokäyttöinen ja lukittava pyöränsäilytyspaikka löytyy esimerkiksi Kalasataman metroasemalta. Pyöränsäilytyshuone avautuu HSL-kortilla, ja tilasta löytyy kaksikerroksisia pyöräpaikkoja yhteensä 224.
Lisää on myös tulossa, sillä Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakennettavan alikulkutunnelin yhteyteen Helsingin rautatieasemalle rakennetaan 1 000 pyörän pysäköintikeskus. Näiden lisäksi uusia, nykyvaatimukset täyttäviä pyörätelineitä rakennetaan joukkoliikenneasemille lähivuosina 5 000 polkupyörälle, näistä 438 paikkaa valmistuu helmikuussa ja kesällä noin 1 500. Nämä sisältävät vanhojen huonokuntoisten telineiden uusimista sekä lisäämistä ja toteutetaan pääosin tavallisilla pyörän rungosta lukitsemisen mahdollistavilla telinekaarilla.