
Vuosaaren satama.
Vuoden 2025 alussa Helsingin Satama on saavuttanut oman toimintansa osalta hiilineutraaliustavoitteensa. Tavoitteen saavuttamiseksi energiankäyttöä vähentäviä toimia on tehty Satamassa paljon ja tarvittava energia hankitaan hiilidioksidin osalta nollapäästöisistä lähteistä. Lisäksi Satama hankkii pienen määrän vapaaehtoisia päästöhyvityksiä jäljelle jääviä ilmastopäästöjä vastaavan määrän.
– Ilmastotyössämme olemme saaneet painettua omat hiilidioksidipäästömme minimiin. Meille se on pitkäjänteisen työn tärkeä välietappi matkalla kohti kestävämpää merenkulkua, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari kertoo.
– Mutta eihän työmme siihen pääty. Jatkossa keskitymme entistä enemmän etsimään vähähiilisiä ratkaisuja yhdessä yhteistyökumppaneidemme, asiakkaidemme ja sidosryhmiemme kanssa.
Tavoite asetettiin 2019
Helsingin Satama asetti jo 2019 oman toimintansa tavoitteeksi hiilineutraaliuden. Tavoite koskee satamayhtiön omia päästöjä, johon kuuluvat satama-alueen ja rakennusten lämmön ja sähkön päästöt sekä Sataman omien autojen ja työkoneiden polttoaineiden käyttö sekä liikematkustus.
Tavoite saavutettiin suunnitelman mukaan tämän vuoden alusta. Hiilineutraaliusohjelman vertailuvuonna 2015 satamayhtiö tuotti 3 463 tonnia hiilidioksidia (t CO2). Vuoden 2024 lopussa nämä päästöt olivat vähentyneet 63 %.
Viimeisin suuri muutos oli se, että vuoden 2025 alusta lähtien myös Sataman hankkima kaukolämpö on tuotettu uusiutuvalla energialla. Helsingin Satama on siten tehnyt kaikki tähän asti suunnitellut toimet oman toiminnan päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Jäljelle jäävät päästöt, eli 2,6 % vertailuvuoden päästöistä, hyvitetään.
Viime vuosina käsitys hiilineutraaliudesta on kuitenkin tarkentunut ja päästöhyvitysten käyttöä voidaan kyseenalaistaa hiilineutraaliuden tavoittamisessa. Työ jatkuu kompensaatio-osuuden pienentämiseksi jatkossakin ja Satama arvioi jatkuvasti uusia mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteitaan.
Päästöhyvitykset ovat viimeinen keino
Helsingin Satama noudattaa päästölaskennassaan globaalia Greenhouse Gas (GHG) -standardia.
Oman toiminnan ja hankitun energian osalta Sataman ilmastotyö noudattaa periaatetta: vältä, vähennä, hyvitä päästöt. Tehtävien toimien tärkeysjärjestys on:
1. vähentää energiankäyttöä,
2. hankkia tarvittava energia vähä-/nollapäästöisistä energianlähteistä,
3. hankkia jäljelle jäävien päästöjen verran vapaaehtoisia päästöhyvityksiä.
Energiankäytön vähentämiseksi Sataman rakennusten energiatehokkuutta on parannettu, lämmön kierrätystä ja talteenottoa tehostettu sekä siirrytty käyttämään satamakentillä ja kiinteistöissä led-valaistusta. Lisäksi Sataman omaa aurinkoenergian tuotantoa on kasvatettu.
Satama on hankkinut sähkönsä hiilivapaista lähteistä jo vuodesta 2020 lähtien. Vuoden 2025 alusta Helsingin Sataman käyttämä kaukolämpö on myös uusiutuvasti tuotettua ja Energiaviraston uusiutuvan lämmön alkuperätakuulla varmennettua. Vuonna 2024 Satama hankki kaukolämpöä 8 156 MWh, ja kuluvana vuonna tarvittavan energiamäärän uskotaan hieman pienenevän.
Vaikka suurin osa yhtiön autokannasta on sähkökäyttöistä, pieni osa yhtiön ajoneuvoista on huoltovarmuussyistä polttomoottorilla käyviä. Samoin käytössä olevat alle 10 työkonetta tuottavat päästöjä. Polttomoottoriautoissa ja -työkoneissa käytetään biopolttoainetta. Myös henkilöstön liikematkoista aiheutuu päästöjä.
Kaikkien jäljelle jäävien päästöjen osalta Satama hankkii Carborealin kautta vapaaehtoisia päästöhyvityksiä suomalaisista metsityshankkeista. Täysimääräisen hyvityksen varmistamiseksi Satama lisää hyvityksiin ylimääräiset 10 %.
Ilmastotyö on yhteistyötä

Tämä tilasto kertoo, että satama-alueen suurimmat CO2-päästöt tulevat alusliikenteestä.
Satamayhtiön omat päästöt edustavat kuitenkin vain pientä osaa koko satama-alueen päästöistä. Hiilineutraaliusohjelman vertailuvuonna ne kattoivat noin 4 % satama-alueen kokonaispäästöistä.
Sataman ilmastotyön tavoitteet ulottuvatkin sen omasta toiminnasta sekä sen omistamista resursseista syntyvien suorien päästöjen sekä muualta hankittujen energiankulutukseen liittyvien päästöjen lisäksi myös koko arvoketjuun, muun muassa laivaliikenteeseen, työkoneisiin sekä raskaaseen liikenteeseen.
Helsingin Sataman toimintaan kuuluu myös laajaa satamainfran rakentamista, jonka kasvihuonekaasupäästöjä Satama pyrkii vähentämään aktiivisesti. Rakentamisen päästöt kuuluvat GHG-standardin mukaan Sataman arvoketjun päästöihin.
– Tulemme käyttämään meille räätälöityä elinkaarilaskentaa projekteissa entistä laajemmin, jotta pystymme arvioimaan ja minimoimaan paitsi rakentamiseen käytettyjen materiaalien päästöpiikkejä, myös koko niiden elinkaaren aikaisia päästöjä, sanoo Helsingin Sataman vastuullisuus- ja HSEQ-päällikkö Andreas Slotte.
– Teemme myös laajasti kansainvälistä ympäristöyhteistyötä muun muassa Helsingin ja Tallinnan välisen merireitin eri toimijoiden kanssa. Koko matkaketjun huomioiminen ja yhteistyö ovat tavoitteiden saavuttamisen kannalta olennaisia asioita, Slotte vahvistaa.
Tutustu tarkemmin Helsingin Sataman hiilineutraaliustavoitteisiin: www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/vastuullisuus/ymparistovastuu/hiilineutraali-satama/