Kansainvälinen oopperatähti Vilma Jää palaa vanhoille kotikonnuilleen Vuosaareen konsertoimaan

Vilma Jää on esiintynyt Vuotalossa ensimmäisen kerran vuonna 2002. Ympyrä sulkeutuu torstaina 11.11.2021 Etnosoi!-festivaalin konsertissa. Kuva: Antti Honkanen

Vilma Jää on esiintynyt Vuotalossa ensimmäisen kerran vuonna 2002. Ympyrä sulkeutuu torstaina 11.11.2021 Etnosoi!-festivaalin konsertissa. Kuva: Antti Honkanen

Laulaja, säveltäjä, viulisti Vilma Jää, 25, teki heinäkuussa 2021 läpimurtonsa kansainväliselle taidekentälle esiinnyttyään Etelä-Ranskan Aix-en-Provencen festivaaleilla yhtenä Innocence-oopperan päätähdistä. Kouluampumisiin pohjautuva Innocence on säveltäjä Kaija Saariahon ja libretisti Sofi Oksasen tuotos, johon Vuosaaressa varttunutta Vilma Jäätä kysyttiin, kun mukaan haluttiin vienankarjalaiseen joikuun ja karjankutsuhuutoihin erikoistunut laulaja.

– Kun minua pyydettiin 2017 Innocencen koelauluihin, en tiennyt oopperasta juuri mitään. Koronapandemiasta oli minulle paljon hyötyä ammatillisesti. Ehdin esimerkiksi opiskella näyttelemistä ja oopperaa vuoden pidempään sekä valmistua musiikin maisteriksi, koska korona siirsi Aix-en-Provencen festivaalien esitystä vuodella, nykyään Vallilassa asuva Vilma Jää kertoo.

Suitsutusta jättimedioissa

Jää, entiseltä sukunimeltään Jääskeläinen, valmistui musiikin maisteriksi kesäkuussa 2021. Seuraavassa kuussa hänen oopperadebyyttiään hehkuttivat niin ranskalainen jättilehti Le Monde kuin yhdysvaltalainen The New York Timeskin. Innocencen esitykset jatkuvat tulevina vuosina ainakin Helsingin, Amsterdamin, Lontoon ja San Franciscon suurimmissa oopperasaleissa.

– Kyllä vieläkin saamani huomio ihmetyttää, sillä vajaa kahden tunnin oopperassa olen yksi kolmestatoista pääroolin esittäjästä. Tiedostan kuitenkin, että vaikka roolini on pieni kouluampumisen uhrina, on se tarinallisesti tärkeä, Marketan roolissa esiintyvä Vilma Jää toteaa.

Ystäväporukka ”Puniksen” musaluokalta

Myös mallina työskentelevä Vilma Jää sanoo yhä edelleen stressaavansa liikaa musiikkiesityksiään, vaikka tietää olevansa hyvä laulaja. – Lauluääni on tosi omituinen instrumentti, johon voi vaikuttaa vaikkapa esiintymispäivän aamiainen. Pitäisi olla itselleen armollinen, koska live-esiintymisissä tapahtuu ihan kaikille pientä vaihtelua laulussa, Vilma Jää toteaa. Kuva: Juho Kuovi

Myös mallina työskentelevä Vilma Jää sanoo yhä edelleen stressaavansa liikaa musiikkiesityksiään, vaikka tietää olevansa hyvä laulaja. – Lauluääni on tosi omituinen instrumentti, johon voi vaikuttaa vaikkapa esiintymispäivän aamiainen. Pitäisi olla itselleen armollinen, koska live-esiintymisissä tapahtuu ihan kaikille pientä vaihtelua laulussa, Vilma Jää toteaa. Kuva: Juho Kuovi

Viidessä eri osoitteessa Vuosaaressa lapsuudessaan asunut Jää kävi pienenä musiikkileikkikoulua Kallahden Gabro-talolla. Nelivuotiaana hän aloitti viulunsoiton ja yhdessä sen ja afrikkalaisen tanssin harrastamisen kanssa muun muassa Saseka- sekä Vuotalo tulivat jo pienenä tutuiksi. 4.–6. luokan hän vietti silloisen Vuosaaren ala-asteen eli nykyisen Puistopolun peruskoulun Punakiventien toimipisteen musiikkiluokalla.

– ”Puniksen” musaluokalta on säilynyt tiivis kuuden hengen jengi, josta minä olin ainoa, josta tuli ammattimuusikko. Teini-iässä lauloimme porukalla Vanttitien kotimme kylmässä saunassa tekemiämme hauskoja lauluja, joita yhä hoilaamme yhdessä, Jää muistelee nauraen.

Vuosaari rikas kasvuympäristö

Kukaan ystäväkuusikosta ei enää nykyään asu Vuosaaressa, mutta viimeksi syyskuussa porukka kokoontui yhteen. Jään isoäiti sekä setä perheineen asuvat edelleen Vuosaaressa, joten vanhassa kotilähiössä tulee silloin tällöin vierailtua. Vilma Jään mielestä Vuosaari on kuin kaupunki kaupungin sisällä, joka väestörakenteeltaan erittäin monipuolinen.

– Vuosaari oli rikas ympäristö kasvaa ja tutustua erilaisista taustoista tulleisiin ihmisiin. Minun näkökulmastani Vuosaaressa tulivat ihmiset hyvin toimeen keskenään olivat he sitten rikkaita, juoppoja tai vaikka eri etnisistä taustoista lähtöisin. Kaikki on täällä erilaisia, mutta silti sulassa sovussa keskenään, Jää miettii.

Kansanperinteitä neljässä polvessa

Vilma Jään viulunsoittoa on hankaloittanut Torontossa vuonna 2018 sattunut onnettomuus, jossa taksi törmäsi pyörällä liikkuneeseen suomalaistaiteilijaan. Onnettomuuden vuoksi monipuolinen muusikko keskittyi enemmän laulamiseen ja päätyi lopulta kansainvälisille oopperaestradeille. Aix-en-Provencen festivaalien Innocence-oopperan esityksen voi katsoa ilmaiseksi Arten nettisivuilla bit.ly/3EwdfAj. Kuva: Jari Flinck

Vilma Jään viulunsoittoa on hankaloittanut Torontossa vuonna 2018 sattunut onnettomuus, jossa taksi törmäsi pyörällä liikkuneeseen suomalaistaiteilijaan. Onnettomuuden vuoksi monipuolinen muusikko keskittyi enemmän laulamiseen ja päätyi lopulta kansainvälisille oopperaestradeille. Aix-en-Provencen festivaalien Innocence-oopperan esityksen voi katsoa ilmaiseksi Arten nettisivuilla täällä. Kuva: Jari Flinck

Lapsuudessaan Kallvikinniemen kainalon uimarannalla kesäisin viihtynyt Vilma Jää on musiikissaan vihkiytynyt kansanperinteisiin, joita on laulettu äidin puolen suvussa jo neljännessä sukupolvessa. Hän haluaa tuoda kansanmusiikin tutuksi mahdollisimman monelle ihmiselle, sillä ”ihmiset ovat niin vieraantuneita omasta historiastaan”. Perjantaina 5.11. julkaistavassa Vilma Jään Saatanan saalistaja -debyyttisinglessä pohdiskellaan suomalais-ugrilaisen lauluperinteen siivin, akustisten ja elektronisten saundien tahtiin pahan alkuperää. Jää inhoaa ihmisten omien töiden vähättelyä.

– Omasta musiikista pitää olla ylpeä, ja minä olen debyyttisinglestäni saatanallisen ylpeä, Jää paaluttaa.

Kosto-teos yhdistää runolaulua ja poppia

Vilma Jää esiintyi Vuotalossa ensimmäisen kerran vuonna 2002. Nyt ympyrä sulkeutuu, kun hän esittää torstaina 11.11. Vuotalon Vuosalissa Kosto-teoksensa Etnosoi!-festivaaleilla. Kosto on musiikin eri tyylilajeja yhdistelevä monitaiteellinen kokonaisuus, jossa Vilma Jää laulaa synkistä aiheista ja monesti epämiellyttävinä koetuista tunteista, kuten vihasta, surusta ja kostosta. Teos on lyriikkansa vuoksi varustettu K-18-merkinnällä.

– Kosto on sama teos kuin maisterikonserttini, eli se sisältää rankkaa lyriikkaa suoraan 1700-luvulta. Esimerkiksi valosuunnittelu on merkittävä osa teosta, luvassa on kokonaisvaltainen ja hieno ilta, perfektionistiksi töissään itsensä mieltävä Vilma Jää kuvailee.

Runolaulua ja poppia yhdistävä Kosto-teos torstaina 11.11.2021 kello 20 Vuotalossa Etnosoi!-festivaalin konsertissa (liput 20/15 €, lippu.fi). Kahden konsertin illan aloittaa kello 19 brasilialainen Iara Dias.

Haastattelu: Antti Honkanen